رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12357

افزایش تولید خودرو در گرو تامین نقدینگی

به گزارش یدکی‌رسانه، سید محمد مهدی شکورزاده، رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی گفت: تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز قطعه‌سازان از شروط اصلی افزایش تولید است. در صورتی تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری محقق می‌شود که زنجیره تامین و قطعه‌سازان، امکانات لازم و مواد اولیه موردنیازشان فراهم باشد. تامین نقدینگی برای تهیه به موقع مواد اولیه بسیار مهم است. در همین امسال خرید قطعه‌سازان یک ماه به تعویق افتاد چراکه نقدینگی مورد نیاز در اواخر سال ۱۴۰۱ مهیا نشد. باید برای تامین نقدینگی راه‌حلی اندیشید. عرضه خودرو در بورس روشی کارآمد بود.

سید محمد مهدی شکورزاده اذعان کرد: افزایش تولید خودرو از سال ‌گذشته برنامه‌ریزی شده‌ است اما وزارت صمت این هدف را در حالی مدنظر قرار گرفته که هم اکنون خودروسازان و قطعه‌سازان موانع بسیار زیادی را برای افزایش تولید تیراژ خودرو در مسیر دارند. تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز دو شرط لازم برای تحقق این هدف می‌باشد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه خرید قطعه‌سازان در ابتدای سال جاری یک ماه به تعویق افتاد چراکه شورای پول و اعتبار همانند سال‌های گذشته، نقدینگی مورد نیاز را تامین نکرد و بنابراین قطعه‌سازان نتوانستند با تامین منابع مالیشان، ملزومات مورد نیاز تولید را تهیه کنند و همچنین عدم وجود نقدینگی مکفی، ارسال حواله‌های ارزی برای تهیه مواد و محصولات خارجی را با چالش مواجه کرد و قطعه سازان نتوانستند حواله‌های ارزی را ارسال کنند. با وجود تعطیلی صرافی‌ها و بانک‌ها در عید، عدم تامین نقدینگی، خرید را تقریبا یک ماه به تاخیر انداخت.

شکورزاده، تاثیر نرخ ارز را یاد‌آور شد و اظهار کرد: نرخ ارز از ۲۸ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یافت و این افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ باعث شد، نقدینگی قطعه‌سازان در مسیر نزولی قرار بگیرد. قطعه‌سازان شاهد کاهش ۸۰ درصدی نقدینگی بودند.

این مسئول ادامه داد: قیمت مواد اولیه در سالی که گذشت، دوبرابر شد و چالش‌های بسیار زیادی را به بار آورد.  با توجه به اینکه مواد اولیه به صورت نقدی تهیه می‌شود، قطعه‌سازان نباید مطالباتشان را ۱۲۰ روزه دریافت کنند چراکه این سازوکار متناسب با صنعت قطعه‌سازی نیست. تسهیلات و تامین نقدینگی از سوی بانک‌ها با اوراق گام از آبان سال گذشته توقف یافت و شبکه تامین را در حوزه نقدینگی با مشکلات فراوانی مواجه کرد.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس روشی کارآمد بود و بخشی از نقدینگی زنجیره تامین را فراهم  می‌کرد. اگر عرضه خودرو از طریق بورس ادامه می‌یافت و خودروسازان مجوز عرضه را دریافت می‌کردند، قطعا شاهد حل بخش بسیار زیادی از مشکلات نقدینگی بودیم. تداوم این روند به نفع قطعه‌سازان و خودروسازان می‌بود.

سید محمد مهدی شکورزاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد برخی تصمیمات در صنعت خودرو عامدانه بوده و عده‌ای در جهت حفظ منافعشان تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که صنعت و اقتصاد کشور را در تنگنا قرار داده و به مشکلات می‌افزاید

سید محمد مهدی شکورزاده، رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی گفت: متاسفانه در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ نقدینگی موردنیازمان تامین نشد، در صورت ادامه دار بودن این روند تحقق هدفگذاری دو خودروساز بزرگ برای سال جاری، مسیر سختی را طی خواهد کرد. تحقق تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تنها در صورتی واقع می‌شود که نقدینگی و  ارز موردنیاز قطعه‌سازان برای تهیه مواد اولیه خارجی به موقع تامین شود در غیر این صورت امکان تحقق این هدف بسیار اندک است چراکه ترکیب فشار بر خودروساز برای افزایش تیراژ و عدم تامین نقدینگی موردنیاز زنجیره تامین حاصلی جز به وجودآمدن مواد اولیه بی‌کیفیت برای ساخت خودروهای داخلی را به دنبال ندارد.

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد