رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12317

افزایش عرضه راهی برای خروج خودرو از لیست‌کالاهای سرمایه‌ای

به گزارش یدکی‌رسانه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران درباره وضعیت قیمت‌ها گفت: با توجه به نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز، قیمت تمام شده تولید خودرو افزایش یافته‌ است همچنین شرایط تامین قطعات نیز در مسیر ناهمواری حرکت می‌کند و در مجموع شرایط تولید دشوار گشته‌است. در این شرایط باید از تولیدکننده حمایت کنیم تا تولید در مسیر تعطیلی قرار نگیرد. افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در این شرایط امری اجتناب‌ناپذیر است.

سعید موتمنی گفت: در دو سال اخیر علی رغم وجود تورم قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایشی نداشته است، این درحالی است که نرخ تورم بر تمامی کالاها اثر گذار بوده و باید این مسئله را قبول کنیم که قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز محکوم به افزایش است. در حال حاضر قیمت بازار آزاد با قیمت کارخانه تفاوت بسیار دارد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو تاثیر قابل توجهی بر بازار نخواهد داشت.نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز تعیین کننده قیمت بازار هستند. مابه‌التفاوت قیمت کارخانه‌ای تعیین شده در جیب سرمایه‌گذار می‌رفته و بازار از افزایش قیمت کارخانه‌ای تاثیر زیادی نخواهد پذیرفت.

این فعال صنفی ادامه داد: محصولات خودروسازان با میانگین افزایش ۴۰ درصدی مواجه هستند و این درصد در مبالغ خودرویی به حساب نمی‌آید. در خودرویی مانند ۲۰۶ که قیمت کارخانه‌ای آن ۱۵۰ میلیون بوده، این درصد کاملا ناچیز است.

سعید موتمنی اظهار کرد: یکی از عوامل کاهش مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار، افزایش عرضه است همچنین با توجه به نیاز بازار که تولیدکننده از تامین آن عاجز است در صورتی که قیمت کارخانه‌ای اصلاح شود، تولید تیراز خودرو در مسیر رشد قرار می‌گیرد و در نتیجه افزایش عرضه، قیمت بازار نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با افزایش تولید، خودروها از شرکت تحویل گرفته شده و به بازار راه می‌یابند که در این حالت قیمت بازار در سیر نزولی حرکت خواهد کرد.

موتمنی عدم تامین نیاز بازار را دلیلی برای وجود فاصله قیمت معرفی کرد و گفت: متاسفانه از سال ۱۳۹۷ نیاز بازار تامین نشده. این فاصله قیمتی اگر درمقدار کمتری وجود می‌داشت، می توانست از هجوم سرمایه‌گذاران برای ثبت‌نام خودرو و خرید ان جلوگیری کند.

وی در ادامه تاکید کرد: برای خروج خودرو از لیست کالاهای سرمایه‌ای باید تولید و عرضه افزایش یابد. در حال حاضر خودرو کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود که از نوسانات نرخ ارز و حتی مسائل سیاسی بسیار تاثیر می‌پذیرد.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران مشخص بودن کانال نرخ ارز و تورم و ثبات قیمت کالا و در نتیجه افزایش تولید را از دیگر راه‌حل‌هایی برای ریزش قیمت‌ها در بازار معرفی کرد و گفت: با افزایش هزینه‌ها، ملزم به حمایت از تولیدکنندگان هستیم چراکه در شرایط فشار ادامه روند تولید باعث تعطیلی ان می‌شود. با وجود افزایش حقوق کارکنان، شرایط پرهزینه تامین قطعات و در نهایت افزایش قیمت تمام شده کالا، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد