رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12383

تامین قطعات‌خودرو، باعث رضایت جامعه می‌شود

به گزارش یدکی‌رسانه، رضایی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان درباره وضعیت این صنعت گفت: تحقق مهار تورم و رشد تولید در گرو آماده‌سازی زیرساخت‌ها می‌باشد. با وجو مشکلات و چالش‌ها رسیدن به تارگت افزایش تولید تیراژ خودرو در سال جاری دور از ذهن است. قیمتگذاری دستوری، کمبود ارز و نقدینگی چالش‌هایی جدی می‌باشد. در حال حاضر زنجیره مواداولیه قطعه‌سازی صنعت خودرو، با وجود کمبود نقدینگی باید مواداولیه را به طور نقدی تهیه کنند.

رضایی درباره اهمیت جایگاه قطعه‌سازان اظهار کرد: استراتژیک‌ترین صنعت در جهان، صنعت خودروسازی می‌باشد. این صنعت با ایجاد اشتغال پایدار از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشورها برخورددار است و البته روند صحیح و به روز این صنعت در رشد تولید ناخالص داخلی تاثیر فراوانی دارد. این صنعت امروزه علاوه بر جایگاه مهم اقتصادی از لحاظ اجتماعی و فرهنگی نیز از اهمیت بالایی برخورددار می‌باشد.

وی ادامه داد: خودروی امروزی دیگر، به عنوان کالای لوکس شناخته نمی‌شوند و اغلب خانواده‌ها حداقل یک دستگاه اتومبیل را دارند. تولید خودروی باکیفیت، دارای مصرف‌کم و البته دسترسی آسان به قطعات‌یدکی خودرو باعث رضایت و شادی شهروندان می‌شود.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: مسیر صنعت خودرو ناهمواری‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و اما با تمام مشکلات امروز در این جایگاه قرار دارد ولی نباید چالش‌های این راه را نادیده گرفت. صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، از جو اقتصادی بسیار تاثیر پذیرفته و مشکلات عمومی گریبان این بخش از صنعت را نیز می‌گیرد.

رضایی تاکید کرد: متاسفانه امروزه برخی چالش‌ها از جمله تامین ارز، به مشکلات مسیر صنعت خودروسازی افزوده شده است. نکته مهم این است که حل چالش‌های جدید احتیاج به دانایی دارد و دولت و وزارتخانه‌ها باید به حل این چالش‌ها کمک کنند. سازمان‌های بسیاری از جمله وزارت دارایی، وزارت صنایع و سایر سازمان‌های اینچنینی در فرآیند رشد صنعت خودرو دخیل هستند بنابراین حل چالش‌ها احتیاج به همت همگانی دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان اذعان کرد: در پنج سال اخیر و با وجود مشکلات اقتصادی، تولیدکنندگان شرایط دشواری را پشت سر گذاشتند اما با تمام وجود تلاش کردند که چراغ تولید خاموش نشود. متاسفانه سال گذشته سال بسیار دشواری بود. شرایط بد تولید، قطعه‌سازان را در شرایط چالش‌برانگیزی قرار داد. باید درک کنیم که تولیدکنندگان در چند سال اخیر تمام توانشان را به کار گرفتند و امروزه تحمل آن‌ها کاهش یافته‌ است.

وی درباره چالش‌های این صنعت افزود: چالش‌های فراوانی همواره در مسیر تولید بوده‌ است. نرخ صعودی تورم، کمبود نقدینگی، مشکل تامین ارز، مسائلیست که مسیر تولید را ناهموار می‌کند اما مهم‌ترین چالشی که قطعه‌سازان با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، قیمت‌گذاری دستوری است.

رضایی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه سال گذشته، سال بسیار دشوار و پرچالشی بود اما دولت از استراتژیک‌ترین صنعت کشور حمایت مورد قبولی نکرد و حتی این صنعت را در مسیر تخریب قرار داد. متاسفانه سرمایه مورد نیاز صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ به موقع تامین نشد.

این مسئول شعار سال ۱۴۰۲ ( مهار تورم و رشد تولید ) را یادآور شد و ادامه داد: در چند هفته گذشته، با دو تن از سران سه قوه کشور ملاقاتی داشتم. در طی این ملاقات مسائل را تشریح کرده و به آنها یادآور شدیم تحقق این شعار در گرو آماده‌سازی زیرساخت‌ها می‌باشد.

رضایی افزود: صنعت خودرو از گردش سالانه بالایی برخورددار است. مجموعه‌ خودروسازی، قطعه‌سازی و بازار لوازم‌یدکی در بخش بزرگی از نقدینگی کشور نقش داشته و در جریان آن حضور پررنگی دارند. علاوه بر تمامی این مسائل در بحث اشتغال‌زایی نیز ظرفیت بالایی در این حوزه وجود دارد بنابراین اگر زیرساخت‌های لازم مهیا شود این صنعت از قدرت تحقق مهار تورم و در پی آن رشد تولید برخورددار است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: زنجیره مواداولیه قطعه‌سازی صنعت خودرو، نیازمند مواداولیه است اما علی‌رغم تمامی گوشزدها، بانک‌ها و بازار سرمایه آن طور که باید در اختیار صنعت قطعه‌سازی نیستند. با توجه به کمبود ارز و تحریم‌های بین‌المللی، زنجیره مواد اولیه قطعه سازی صنعت خودرو حدود ۸۰ درصد به شرکت‌های تولیدکننده مواداولیه داخلی مانند فولاد و پتروشیمی و مس وابسته است.

وی تاکید کرد: متاسفانه این شرکت‌ها تحت تاثیر نوسانات ارز حرکت می‌کنند و دلار در قیمت محصولاتشان تاثیرگذار است درصورتی که زنجیره تامین این شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن نرخ ارز فعالیت می‌کنند. چالش دیگری که وجود دارد شرایط توزیع است در چارچوب اشتباهی قرار دارد.

رضایی در خصوص تامین مواداولیه اظهار کرد: در گذشته، مواداولیه از روش بورس تامین می‌شد بدین صورت که در بورس کالا شرکت کرده و برنده شده و یک هفته بعد هزینه‌ها را پرداخت می‌کردیم و نقدینگی نیز توسط بانک‌ها تامین می‌شد اما امروزه، ابتدا باید، ۵۰ درصد هزینه مواداولیه پرداخت شود. این درحالیست که قطعه‌سازان از نقدینگی کافی برخورددار نیستند که البته قیمت دستوری و نقدینگی پایین این چالش را ایجاد کرده است. درحال حاضر با نبود نقدینگی کافی باید مواداولیه را نیز نقدی تهیه کنیم.

رضایی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: برای تحقق شعار سال و رسیدن به تارگت افزایش تولید تیراژ خودرو باید چالش‌ها برطرف شود. هدفگذاری امسال تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌باشد این درحالیست که سال گذشته بدون در نظرگرفتن خودروهای تجاری، ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری، از خط تولید عبور و به بازار رسیده‌است.

به منبع بازار

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد