رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12403

تلاطم‌ دست به گریبان بازار لاستیک شد

به گزارش یدکی‌رسانه، تورج ایمانی، رئیس اتاق اصناف و رئیس اتحادیه لاستیک فروشان مرکز استان مازندران درباره وضعیت این بازار گفت: متاسفانه از ماه‌های پایانی سال گذشته بازار دچار تلاطم شده است. عدم توزیع تایر از سوی کارخانجات و شروع فعالیت پلتفرم نوظهور، عاملان توزیع این بازار را دچار چالش کرده چراکه هدف استفاده از این پلتفرم، کمک به عاملان فروش در بازاریابی بوده اما برخلاف انتظار، نه تنها کمک نبوده و حتی زیان نیز به بار اورده است. سازوکار این سامانه، باعث می‌شود، عاملان برخی از تایرها را زیر قیمت خرید، عرضه کنند.

تورج ایمانی اذعان کرد: در چند سالی که نرخ دلار دو رقمی شده است، بازار تایر دچار تلاطم شده و این بازار را با چالش همراه کرده است.

وی ادامه داد: سامانه جامع تجارت سالهاست که با هدف مشخص شدن زنجیره تامین، توزیع تایر، مصرف‌کننده نهایی و شفاف‌سازی راه‌اندازی شده است اما در ماه‌های پایانی سال گذشته، بحران و چالشی در مسیر توزیع تایر در کشور به وجود آمد. عدم توزیع لاستیک از سوی کارخانجات به عاملان و نمایندگان توزیع تایر، باعث وجود این بحران بود. به جز این بحران، عاملان توزیع با چالش دیگری نیز مواجه شدند. فعالیت پلتفرمی نوظهور آن هم به گونه‌ای که سرمایه، اعتبار و بازاریابی با نمایندگان فروش باشد اما سود و اختیار فروش توسط مالکان این پلتفرم، مدیریت شود، شوکی عظیم به بدنه عاملان صنفی توزیع تایر وارد کرد.

ایمانی تصریح کرد: مبنا بر این است که این سامانه، در بازاریابی کمک کند اما در واقعیت خلاف این مسئله واقع می‌شود و نه تنها کمک‌کننده نیست بلکه عمده‌فروشان و خرده‌فروشان را در مسیر ضرر قرار داده ‌است. بر اساس کار این پلتفرم، سبدی از سوی کارخانجات در اختیار عاملان فروش تایر قرار می‌گیرد و آنها در ابتدا مبلغ را واریز کرده و بعد بار لاستیک به دستشان می‌رسد. این بار شامل انواع تایر در سایزهای مختلف است اما سامانه تنها، خواهان تایرهای پرفروش است و در این حالت عاملان فروش، گاهی مجبور می‌شوند، سایزهای دیگر را زیر قیمت خرید، عرضه کنند.

تورج ایمانی، رئیس اتاق اصناف و رئیس اتحادیه لاستیک فروشان مرکز استان مازندران اظهار کرد:  اینکه انتظار داریم، فروشنده  کالایی را خریداری کند که خودش اختیار فروش آن را ندارد، اشتباه است. سازوکار این پلتفرم علاوه بر عمده‌فروشان این صنف، خرده‌فروشان، آپاراتی‌ها و خدماتی‌ها را نیز دچار زیان می‌کند. با وجو ابهامات موجود در نحوه توزیع و عرضه تایر، باید برای آرامش و ثبات بازار تصمیمات جدی گرفته شود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد