رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12388

حل مشکل نقدینگی، افزایش کیفیت قطعات را به همراه دارد

به گزارش یدکی‌رسانه، رضایی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: نقدینگی یکی از مسائل مهم می‌باشد. در سال گذشته در پی افزایش نرخ ارز، بخش وسیعی از نقدینگی قطعه‌سازان کاهش یافت. برای افزایش کیفیت محصولات به نقدینگی نیازمند هستیم. مشکلات ارزی نیز چالشی جدی می‌باشد که باید از سوی بانک مرکزی حل شود. مسائل سیاسی مهم‌ترین مانع بر سر راه صادرات خودرو است و به عقیده بنده، مسئله کیفیت در این خصوص چندان مطرح نیست چراکه در حال حاضر خودروهای باکیفیت وجود دارد و آماده صادرات است.

رضایی اظهار کرد: متاسفانه بخش بزرگی از نقدینگی قطعه‌سازان در پی افزایش نرخ ارز، کاهش یافت. قطعه با دلار ۲۳ هزار تومان به خودروسازان تحویل داده شد اما نه تنها مطالبات را دریافت نکردیم بلکه در حال حاضر، باید با دلار حداقلی ۳۰ هزار تومان، تولید را پیش ببریم. این مسئله راحت نبوده و تامین نیازها را با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: مشکلات ارزی بسیار است اما این چالش‌ها توسط قطعه‌سازان و خودروسازان ایجاد نمی‌شود بلکه تصمیمات بانک مرکزی، منشاء این مشکلات می‌باشد. قطعه‌سازان ، امسال با چالش عدم دسترسی به دلار مواجه شدند. ۱۵ درصد نیاز کل صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، ۴٫۵ میلیارد دلار است که باید تامین شود. البته شایان ذکر است که مابقی از طریق داخل فراهم می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ادامه داد: مسئولان برای واردات خودرو که نیازمند ارقام بسیار بالا است نسبت به نیاز ارزی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی داخلی، بهتر همکاری می‌کنند. قطعه‌سازان با تمام تلاش خود سعی می‌کنند علی‌رغم وجود زیرساخت‌های سخت‌افزاری فرسوده و قدیمی، محصول باکیفیت تولید کنند.

این مسئول تصریح کرد: اگر کیفیت افزایش یابد، رقابت‌پذیری نیز در پی آن رشد می‌کند. قطعات تولید شده مورد رضایت مصرف‌کننده قرار گرفته و سودآوری نیز افزایش می‌یابد بنابراین باید مسئله نقدینگی حل شود. کمبود نقدینگی حاصل قیمت‌گذاری دستوریست که در حال حاضر به اوج بحران رسیده است.

وی تاکید کرد: باید نقدینگی در چرخه بدنه و قطعات خودرو تامین شود چراکه در صورت نبود نقدینگی، علی‌رغم وجود ظرفیت و توانمندی، نمی‌توان خودرو تولید کرد. این چالش‌ها باید از طریق سیستم بانکی حل شود که نیاز مبرم به کمک بانک مرکزی وجود دارد.

رضایی اذعان کرد: موضوعات سیاسی مهم‌ترین دلیل عدم صادرات خودروهای ایرانی به کشورهای همسایه به ویژه عراق می‌باشد. این درحالیست که در کشور عراق هنوز محصولاتی چون پراید، سمند و پژو۴۰۵ هنوز استفاده می‌شود اما در حال حاضر بازار خودروی این کشور دست چین می‌باشد.

رضایی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: به عقیده بنده کیفیت جزء موانع صادرات نیست و باید این موانع صادرات علت‌یابی شود. کیفیت می‌تواند یکی از بحث‌ها باشد اما بحث اصلی بر سر کیفیت نیست. خودروهایی مانند شاهین، کوییک، تارا از کیفیت مطلوبی برای صادرات به خارج مرزهای کشور برخورددار هستند. مسئله مهم تامین زیرساخت‌های صادرات است که متاسفانه در برخی موارد، مورد اهمال قرار گرفته و شرایط را دشوار کرده است.

به منبع تحلیل بازار

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد