رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12293

صنعت خودرو، قربانی قیمت گذاری دستوری

به گزارش یدکی رسانه،  محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور قیمت گذاری دستوری را محلی برای زیان صنعت خودروسازی معرفی کرد و افزایش قیمت خودروها را منشائی برای کاهش قیمت خودرو در بازار خواند.

محمدرضا نجفی‌منش با خاطر نشان کردن، صحبت‌های سخنگوی شورای رقابت که «قیمت کارخانه‌ای خودرو در چند سال اخیر به طور غیرعادی پایین نگاه داشته شده و امروز قیمت‌های جدید ابلاغ می‌شود» اظهار کرد: رانت و قیمت گذاری دستوری تابه امروز بر قیمت‌گذاری خودرو حکمفرما بوده و مدیریت قیمت خودرو از این مسیر صورت می‌گرفته است. برای مثال، تولید خودرویی برای خودروساز ۲۰۰ میلیون تومان تمام شده است اما به حکم قیمت‌گذاری دستوری، با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شد.

وی ادامه داد: این مسیر حاصلی جز زیان و عقب ماندگی تولید خودرو و قطعه‌سازی نداشته است. در سال‌های گذشته صنعت خودرو متحمل، حداقل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان شده‌است. علاوه بر این مسئله به جهت تفاوت قیمت قیمت کارخانه و بازار خودرو، مبلغی نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت نصیب دلالان این بازار گشته و این خود ضرری قابل توجه است.

نجفی منش در ادامه اذعان کرد: امیدواریم با تلاش و نظارت نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری، زیان خودروسازان کمتر شود و حتی میزان سودی نیز حاصل گردد. نتیجه این این سود افزایش تیراز خودرو، شکسته شدن قیمت‌های کاذب بازار می‌باشد.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور با خاطر نشان کردن شعار امسال، گفت: افزایش قیمت‌هایی که در چند وقت اخیر شاهد ان بودیم می‌تواند منجر به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت در بازار شود و همچنین از زیان خودروسازان بکاهد. کاهش و مهار تورم نتیجه افزایش تولید است اما این افزایش نباید به گونه‌ای انجام گیرد که باعث زیان صنعت خودرو شود.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد