رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12342

صنعت خودروسازی در چارچوب انحصارگری/ خودروهای کره‌ای و ژاپنی دارای کیفیت مطلوب

به گزارش یدکی رسانه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: افزایش عرضه با افزایش قیمت باید هماهنگ باشد. متاسفانه اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار بسیار زیاد بوده برای خودرویی مانند پژو این اختلاف حدود ۴۰۰ میلیون تومان است. انحصارگری در بازار خودرو، عرضه را محدود نگه می‌دارد که این امر باعث می‌شود تقاضای بازار تامین نشود. ورود خودروهای کارکرده کره‌ای و ژاپنی می‌تواند التهاب بازار را کاهش دهد.

سعید موتمنی درباره وضعیت بازار گفت: آمارها نشان می‌دهد که میزان عرضه در بازار جوابگوی تقاضا نیست. تعداد خودرو‌های فاکتور شده در سال جدید بسیار کم است. مشتریان باید برای یافتن خودروی مورد نظرشان، مدت زمان زیادی را صرف کنند. این محدودیت عرضه باعث شده است که از اسفند سال گذشته تا به امروز قیمت خودرو افزایش ۷ الی ۸ درصدی داشته باشد.

موتمنی افزود: افزایش عرضه و قیمت خودرو باید در تعادل یاشد و به طور همزمان اجرا شود. قطعا افزایش عرضه، باعث تعادل فاصله قیمت بازار و کارخانه خواهد شد. متاسفانه در چهار سال اخیر به طبع محدودیت عرضه قیمت خودرو هزار و هفتصد درصد در بازار ازاد و ۸۵۰ درصد در کارخانه افزایش یافته.

وی اذعان کرد: خرید خودروی صفر بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه‌بر است.  خرید و فروش پژو ۲۰۶ با قیمت حدوداٌ ۶۱۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ با قیمتی تقریبا ۸۰۰ میلیون تومان در بازار انجام می‌شود.  قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۶ تیپ، ۲۱۰ میلیون تومان است. متاسفانه اختلاف قیمت کارخانه و قیمت در بازار برای  پژو مبلغی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

این مسئول صنفی  در ادامه خاطرنشان کرد: شورای رقابت در قامت نهاد نظارتی حاکم ، قیمت‌های جدید خودرو را با در نظر گرفتن نرخ تورم و محاسبه هزینه‌های تمام شده اعلام کرد اما باید توجه داشت که صنعت خودرو کشور در چارچوب انحصار قرار دارد. انحصار نیز ذاتا در حال مدیریت بازار است و مدیریت با عرضه کم و محدود راحت تر انجام می‌گیرد و خرده‌گیری بر خودروهای تولید شده نیز کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه وزارت صمت در خصوص افزایش تولید و تامین بازار در طی دو سال گذشته به مرحله عملیاتی نرسیده اما این احتمال وجود دارد که با واردات خودروهای کارکرده کره‌ای و ژاپنی، التهاب بازار فروکش کند. در حال حاضر پرونده واردات باز است و سخنانی پیرامون آن مطرح می‌شود اما هنوز بازار شاهد خودرو ی جدید شماره‌گذاری شده، نبوده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: خودروهای داخلی بعد پیمودن سه هزار کیلومتر احتیاج به تعویض قطعه پیدا می‌کنند در حالی که خودروهای کره‌ای و ژاپنی که ۱۰۰هزار کیلومتر کارکرد داشته‌اند به تعویض قطعه نیاز ندارند. این گروه خودروها با قیمت ۱۰ هزار دلاری و ۳۰  هزار دلار از کیفیت خوبی برخورد دارند چرا که این خودروها با کیفیت اصل، تولید می‌شوند و قطعات آن‌ها مدت زمان بیشتری را دوام می‌آورند. قیمت‌ خودرو‌های چینی که در ایران عرضه می‌شود با قیمت جهانی آن‌ها تطابق ندارد و با قیمتی نجومی به بازار عرضه می‌شوند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد