رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12392

مبارزه جدی با قاچاق لوازم‌یدکی

به گزارش یدکی‌رسانه، حسین دشتبان، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی درباره برنامه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته اقدامات اولیه در خصوص مقابله با قطعات‌یدکی قاچاق در حوزه خودرو انجام شد و مرحله دریافت شناسه و کدرهگیر طی گشت. امسال این برنامه وارد بخش عملیاتی می‌شود اما باید تاکید کنم که فرآیند مبارزه با قاچاق، احتیاج به زمان دارد و اقداماتی که انجام می‌شود در طی زمان تاثیر می‌گذارند. این فرایند باید در طی سال‌ها پیگیری شود تا به مرحله تکمیل برسد. نباید انتظار داشت که از امسال دیگر شاهد کالای قاچاق نباشیم بلکه این مسئله به مرور زمان کاهش می‌یابد.

حسین دشتبان اظهار کرد: برنامه جامع پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز به طور سالانه توسط ستاد مرکزی تدوین و ابلاغ می‌شود. این برنامه‌ریزی شامل موضوعات، الویت‌های راهبردی، اقدامات اساسی، اهداف و ریزبرنامه‌ها می‌باشد.

وی در ادامه گفت: این برنامه برای سال ۱۴۰۲ از سوی ستاد مرکزی ابلاغ و  کمیسیون‌های استانی و دستگاه‌های عضو کمیسیون‌ها از این برنامه مطلع شده‌اند. این ابلاغیه مانند هرسال از دو بخش پیشگیری و مقابله تشکیل شده است. پنج برنامه و الویت راهبردی مشمول حوزه پیشگیری شده و بخش مقابله نیز، دارای سه الویت راهبردی بوده که ذیل این اقدامات ۲۲ عدد راهبرد و هدف و بیش از ۴۵ عنوان برنامه برای دستگاه‌های متفاوت تعریف گشته است. این دستگاه‌ها باید طبق این برنامه در مسیر پیشگیری و مقابله حرکت کنند.

دشتبان مطرح کرد: دیپلماسی و تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌های سازمانی و منابع انسانی، ترویج باور عمومی به مصرف کالای باکیفیت ایرانی و تقبیح کالای قاچاق، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی، اصلاح سیاست‌ها و بهبود فرایند‌های تجاری و تولیدی الویت‌های راهبردی در حوزه پیشگیری می‌باشد. در بخش مقابله نیز الویت‌های راهبردی چون، مدیریت مؤثر مرزها، رصد و قطع جریان مالی قاچاق، مقابله مؤثر و بازدارنده با قاچاق کالا و ارز و افزایش خطرپذیری تدوین شده است.

این مسئول در ادامه افزود: یکی از برنامه‌های مهم در سال ۱۴۰۲، اجرای طرح‌های مقابله محور در سطح عرضه می‌باشد. این طرح برای پنج گروه کالایی، لوازم‌یدکی خودرو، دخانیات، لوازم‌خانگی، محصولات آرایشی-بهداشتی و پوشاک برنامه‌ریزی شده است. در سال گذشته به افراد شاغل در حوزه لوازم‌یدکی خودرو فرصت دریافت کد شناسه و کدرهگیری داده شد و امسال این برنامه به مرحله عملیاتی وارد شده‌ است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تاکید کرد: مقابله با قاچاق و کالای قاچاق، فرآیندی نیست که در طی یک سال انجام شود و بعد از آن بگوییم تمام شد بلکه این جریان دنباله‌دار است و باید در طول زمان پیگیری شود تا ثمر دهد. برای بخش مقابله با کالای قاچاق در حوزه لوازم‌یدکی خودرو، سال گذشته اولین اقدامات انجام شد. امسال نیز وارد مرحله عملیاتی می‌شود و سال‌های آینده این فرآیند به تکامل می‌رسد.

حسین دشتبان ادامه داد: پدیده قاچاق، چند وجهی و پنهان می‌باشد که با سد یک راه، افراد متخلف راه دیگری را پیدا می‌کنند. مقابله با این پدیده احتیاج به زمان دارد و اقدامات انجام شده در مسیر زمان تاثیر خود را می‌گذارند.

حسین دشتبان، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: تا زمانی که قاچاق یک کالا، منفعت داشته باشد، قاچاق نیز ادامه دارد. حتی در صورتی که اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای نیز انجام شود باز هم قاچاقچیان برای استفاده از سود قاچاق یک محصول راهی پیدا خواهند کرد. ممکن است اقدامات، قاچاق را به صفر، نزدیک کند اما این پدیده هیچگاه صفر مطلق نخواهد شد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد