رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12405

کیفیت مواداولیه در کیفیت قطعات، تاثیرگذار است

به گزارش یدکی‌رسانه علی یکه‌فلاح، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: قطعه‌سازان همواره، توانایی خود را در خصوص ساخت محصول باکیفیت اثبات کرده‌اند. خروجی کار قطعه‎‌سازان از کیفیت مواداولیه و مقدار نقدینگی در اختیارشان تاثیر می‌پذیرد. اگر شرایط مناسب برای قطعه‌سازان فراهم شود آنها توانایی ساخت قطعات باکیفیت‌تر را دارند اما وجود سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و  نبود نظارت بر قیمت مواداولیه، باعث شده میدان حرکت آنها کوچک شود. ساخت قطعات ال۹۰ یکی از نمونه‌های اثبات توانایی این بخش از صنعت خودرو می‌باشد.

علی یکه‌فلاح اظهار کرد: برای مقایسه خودروهای داخلی و خارجی نباید تنها قطعات را مورد بررسی قرار داد بلکه باید نحوه طراحی خودرو، قدرت مردم برای خرید و تامین لوازم‌یدکی نیز در مولفه‌های مقایسه قرار گیرد. قطعه‌سازان بر مبنای کیفیت مواد اولیه و میزان نقدینگی که در اختیار دارند، قطعات را می‌سازند.

وی ادامه داد: قطعه‌سازان بارها شایستگیشان را اثبات کرده‌اند. قطعات خودرو ال۹۰ توسط همین قطعه‎‌سازان تولید شد و این خودروی باکیفیت، ایمن و متناسب با استانداردهای جهانی به عرضه گذاشته شد. قطعات این خودرو نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها و دیگر سایت‌های شرکت رنو نیز تامین می‌شد.

یکه‌فلاح تاکید کرد: زمانی که شرکت رنوپارس در ایران حاضر بود، قراردادهای هوشمندانه‌ای منعقد می‌شد. قطعه‌سازان نیز بر اساس قیمت روز مواداولیه، پیش‌پرداخت دریافت می‌کردند. علی‌رغم آن زمان، در حال حاضر، اگر قطعه‌سازان هدفی در خصوص واردات مواداولیه، ارتقاء کیفیت، رعایت استاندارهای جهانی و سرمایه‌گذاری برای تحقیق و توسعه داشته باشند، علاوه بر اینکه پیش‌پرداختی دریافت نمی‌کنند، ارز موردنیازشان نیز تامین نمی‌شود.

این عضو از هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان تصریح کرد: در روزهای پایانی سال گذشته، ۱۶۰ همت سرمایه مردم برای خرید خودرو، جمع آوری شد ولی این مبلغ که بخشی از آن سهم قطعه‌سازان بود، به کجا رفت؟

علی یکه‌فلاح، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور اذعان کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان توانایی تولید خودروی باکیفیت را دارند. متاسفانه بر قیمت مواد اولیه، نظارتی وجود ندارد و دولت به این بخش کم‌توجهی می‌کند.  قیمتگذاری دستوری نیز خود چالشی دیگر است که خودروسازان و قطعه‌سازان را در شرایطی قرار می‌دهد که  برای قیمتگذاری محصول و تولیداتشان هیچ دایره‌ی حرکتی نداشته باشند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد