رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12524

تاخیر در ترخیص قطعات یدکی از گمرکات، گرانی بازار را سوغات دارد

به گزارش یدکی‌رسانه، سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در خصوص افزایش قیمت در بازار لوازم یدکی خودرو گفت: ترخیص قطعات از گمرکات با روال کندی صورت می‌گیرد و این مسئله تامین بازار را دچار چالش کرده و افزایش قیمت را به همراه دارد. نوسانات نرخ ارز علاوه بر قیمت کالاهای وارداتی، تولیدات داخل را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

سید احمد حسینی اظهار داشت: متاسفانه روند ترخیص قطعات مسیر کندی را طی می‌کند. این مسئله بر تامین نیاز بازار و در پی آن قیمت قطعات اثر گذار است.

وی در ادامه  افزود: در دوماه اخیر، قطعات خودرو در گمرکات رسوب کرده و با روند آهسته ترخیص می‌شوند. این مسیر کند به دلیل تغییر در بخشنامه‌ها وآیین‌نامه‌هایی هستند که خلق‌الساعه تدوین و ابلاغ می‌شوند.

احمد حسینی، اذعان داشت: ترخیص قطعات از گمرکات به کد شناسه و رهگیری احتیاج دارد که این مسئله در گمرکات انجام و پیگیری می‌شود اما نمی‌توان استعلام این کد را دریافت کرد. متاسفانه، سامانه جامع تجارت از زیرساخت‌های لازم بهره‌مند نیست و هنگامی که کد ارسال شود، سامانه مشخصات سایر کالاها را نشان می‌دهد.

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در پایان گفت: افزایش قیمت ارز نه تنها قیمت قطعات وارداتی را افزایش داده بلکه محصولات داخلی نیز، دچار افزایش نرخ شده‌اند. بخشی از مواد اولیه وارداتی بود که قاعدتا به نرخ ارز وابسته می‌باشد. در صورت عدم ثبات نرخ ارز، باز هم افزایش قیمت را مشاهده خواهیم کرد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد