رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12577

تخصیص ارز از نیازمندی‌های تولید قطعات خودرو

به گزارش یدکی‌رسانه، یوسف حقیقی، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در خصوص چالش‌های ارزی قطعه‌سازان گفت: توقف ناگهانی روال تخصیص ارز در بهمن ماه سال گذشته و از سرگیری مجدد فرایند مذکور در ده روز پایانی اسفندماه باعث شد که عملا ۲۴ روز از مهلت ۳۰ روزه تخصیص ارز از بین برود. بانک مرکزی بخشنامه‌های جدیدی را ابلاغ می‌کند که چالش‌‎برانگیز می‌باشد. حرکت دوباره واردات بدون نقل و انتقال ارز می‌تواند راه حلی برای مشکلات مذکور باشد.

یوسف حقیقی اظهار کرد: مشکلات ارزی، تولیدکنندگان را از جهات متفاوت با چالش مواجه می‌کند. در حال حاضر تامین ارز جز مسائل مهم تولیدکنندگان به شمار می‌رود. این مسئله تنها تولیدکنندگان قطعات خودرو را درگیر نکرده و مختص یک حوزه یا صنعت نیست بلکه در زمینه‌های متفاوت مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته با وجود چالش قطعه‌سازان برای تامین ارز مورد نیاز ثبت سفارش و تامین مواد اولیه، بدون اطلاع قبلی فرآیند منظم تایید تخصیص ارز متوقف شد. این مسئله اعتراضات و هجمه‌هایی را به دنبال داشت که بعد از شدت یافتن بحث‌ها، در ده روز باقی مانده از سال ۱۴۰۱، روال تخصیص ارز دوباره  از سر گرفته شد که این مسئله خود مشکلات بسیاری را ایجاد کرد.

این فعال صنعت قطعه‌سازی تاکید کرد: ده روز آخر اسفند زمانی است که صرافی‌ها و کارگزاری‌ها، فعالیتشان متوقف شده و برای بستن حساب‌هایشان اقدام می‌کنند. بانک مرکزی نیز ارزی را برای واردات معرفی نمی‌کند و با درنظر گیری ۱۴ روز تعطیلی رسمی سال جدید عملا ۲۴ روز از مدت اعتبار ۳۰ روزه تخصیص ارز در این شرایط از بین می‌رود. بعد از پایان تعطیلات نیز ارزی موجود نبود. با وجود این شرایط، بانک مرکزی نیز بخشنامه‌ها جدید ابلاغ می‌کند. طبق بخشنامه‌های مذکور، برای جلوگیری از درخواست‌های کاذب، تولیدکنندگان و بازرگانان باید پنج درصد میزان معادل ریالی ارز درخواستی را در بانک عامل مسدود کنند. اگر در مدت سی روزه مهلت تخصیص ارز نتوانند ارز مورد نظر را تامین کنند باید دوباره مدت تخصیص ارز را تمدید کرده و در این مرحله ۱۵ درصد معادل ریالی ارز درخواستی را بلوکه کنند و در صورت تمدید دوباره این درصد به طور پلکانی افزایش می‌یابد.

یوسف حقیقی، یکی از  اعضای هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان در پایان خاطر نشان شد: طبق روال تعریف شده از سوی بانک مرکزی، فعال صنعتی برای روشن ماندن چراغ تولید باید مواد اولیه را تامین کند که نیاز به ارز دارد. حال اگر نتواند ارز مورد نیاز را تامین کند جریمه خواهد شد. علاوه بر این مسئله، مبلغ قابل توجهی نیز در مدت زمان تایید تخصیص ارز توسط بانک مرکزی تا تامین ارز بلوکه می‌شود.برای اینکه از این چالش خارج شویم، واردات بدون انتقال ارز را پیشنهاد می‌کنیم. این روش در سال‌های گذشته مجاز بود اما در چند سال اخیر برای مدیریت بازار و کنترل نرخ ارز واردات بدون انتقال ارز متوقف شده است.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد