رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12611

توقف واردات تایرهای‌سنگین، افزایش قیمت را در پی داشته است

به گزارش یدکی‌رسانه، سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر در خصوص وضعیت واردات گفت: متاسفانه سه ماه است که ارز تخصیص یافته به واردات تایرهای سنگین تامین نشده که باعث شده قیمت تایرهای سنگین، ۸۰ درصد افزایش یابد. علاوه بر این مسئله، نظم عرضه و تقاضای بازار در پی این اتفاق از تعادل خارج شده است.

سید محمد میرعابدینی اظهار داشت: سال گذشته واردات تایرهای سایز رینگ ۱۳ یا پراید در مسیر نزول حرکت کرد. این سومین سالی است که واردات رسمی تایر سواری وجود ندارد.  تعرفه ۳۲ درصد، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های جانبی واردات از مبادی رسمی و تفاوت قیمت ۵۰ درصدی آن با تایرهای قاچاق، موانعی بر سر راه واردات تایرهای سواری از مبادی قانونی می‌باشند.

وی در ادامه در خصوص واردات تایرهای سنگین افزود: روال واردات تایرهای سنگین مانند هرسال، پیگیری می‌شد اما زمانی که دولت برای واردات تایرهای سنگین، ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اختصاص داد، روند واردات دچار مشکل شد. مجموع ارز اختصاص یافته به این بخش از واردات تایر، ۱۰۰ میلیون دلار می‌باشد اما  نزدیک به سه ماه است که بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات تایرهای سنگین را تامین نکرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر خاطر نشان شد: هنگامی که نتوانیم ارز مورد نیاز را تامین کنیم با چالش‌هایی مانند عدم تعادل عرضه و تقاضا و افزایش ۸۰ درصدی قیمت تایرهای سنگین در بازار مواجه می‌شویم. قطعا ادامه این روند، بحران‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

میرعابدینی، فعال در حوزه واردات تایر تصریح کرد: مکاتباتی با مسئولین در این زمینه داشته‌ایم اما علی‌رغم اینکه حتی خواستار حذف دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و تقاضا داشتیم که با ارز نیمایی به واردات بپردازیم، مکاتباتمان حاصلی نداشته و پاسخی دریافت نکردیم.

سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر در پایان اضافه کرد: صد درصد تایرهای معدنی از مسیر واردات تامین می‌شود. نیاز بازار به تایرهای سواری که نزدیک به ۷ میلیون حلقه لاستیک که معادل ۳۰ درصد از نیاز بازار می‌باشد باید با واردات برآورده شود. ۷۰ درصد از نیاز بازار تایرهای سنگین اتوبوسی و کامیونی که در سه سایز اصلی نزدیک به ۲٫۵ میلیون حلقه است نیز از طریق واردات پاسخ‌گو هستیم  و در نهایت نیاز بازار در بخش سایر سایزها نیز که حدود  چهار میلیون حلقه می‌باشد، از روش واردات تامین می‌گردد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد