رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12627

استعلام‌ها، کمتر از یک درصد تعداد کدها/ فرهنگسازی بخشی مهم

به گزارش یدکی‌رسانه، رضا موسی‌زاده سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در خصوص استعلام‌های کد رهگیری در حوزه لوازم یدکی توسط شهروندان گفت: درست است که تعداد استعلام‌های دریافت شده کمتر از یک درصد از تعداد کدهای صادر شده است اما اجرای طرح شناسه گذاری کالا و کد رهگیری حتی با وجود استعلام‌های اندک باز هم اثرگذار است. برای افزایش استعلام‌‌ها باید فرهنگ‌سازی شده و شهروندان از مزایای طرح باخبر شوند.

رضا موسی‌زاده اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱، تعداد ۸۰۰ هزار استعلام در حوزه اصالت لوازم یدکی، ثبت گشته است که این رقم کمتر از یک درصد از کل کدهای رهگیری صادر شده می‌باشد. این مسئله را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: اجرای طرح شناسه کالا به خودی خود اثر گذار است و حتی اگر درصد استعلام‌ها چشمگیر نیز نباشد، پیگیری طرح از وجود لوازم یدکی قاچاق و تقلبی جلوگیری می‌کند. با تدوین و اجرای طرح شناسه ‌گذاری کالا، عرصه فعالیت، شکل قانونی‌تری به خود گرفته و فعالان قانونی این فضا نیز متوجه هستند که برای فعالیت قانونی و امنیت اقتصادی بهتر است در چارچوب این طرح حرکت کرده و فعالیت داشته باشند.

سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: منظر دیگر این مسئله بخش اطلاع رسانی می‌باشد. بخشی از طرح تدوین شده به موضوع اطلاع رسانی اختصاص داشت. باید استفاده از ابزارهای استعلام، فرهنگسازی شود. انتظار می‌رود  اتاق اصناف و تشکل‌ها و فعالان قانونی مسائل بیشتری را در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگسازی در دستور کار قرار دهند. با آگاهی بخشی به جامعه و نمایش فواید و مزایای طرح شناسه کالا، شاهد افزایش استعلام‌ها بوده و این طرح به نحو بهتری اجرا خواهد شد.

موسی‌زاده در خصوص مزایای استعلام اصالت لوازم‌یدکی خودرو برای مردم بیان کرد: با استعلام کد، شهروندان به مواردی همچون ویژگی‌های محصولات، اطمینان از اصالت و گارانتی و خدمات پس از فروش اقلام مشمول طرح دسترسی پیدا می‌کنند که حاصل آن ایمنی خودرو، صیانت از سلامتی سرنشینان و کاهش هزینه‌های خانوار می‌باشد.

وی افزود: در کالاهای تقلبی و قاچاق، مواردی استفاده می‌شود که به سلامت طبیعت آسیب می‌رساند بنابراین جلوگیری از مصرف لوازم یدکی بی‌کیفیت در جهت حفظ محیط زیست کمک می‌کند. عدم وجود کالاهای تقلبی به معنی حفظ منابع می‌باشد.

این مقام مسئول در خصوص شیوه‌های اصالت‌سنجی تصریح کرد: سامانه جامع تجارت یکی از مسیرهاییست که شهروندان می‌توانند از طریق ان به اصالت کالا و مزایای مطرح شده دسترسی پیدا کنند. کد دستوی  #۷۷۷۷*۴* نیز درگاهی برای اطمینان از اعتبار قطعه مورد نظر می‌باشد. هر دو روش به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

رضا موسی‌زاده سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در پایان بیان داشت: بخشی از شفاف سازی و اجرای طرح شناسه گذاری کالا و کد رهگیری به عملکرد مردم بستگی دارد. شهروندان می‌بایست با استعلام و طلب شناسه و کد رهگیری در جهت شفاف سازی زنجیره تامین، نقش مهمی را ایفا کنند. این مسئله نه تنها به حمایت از تولیدکنندگان و فعالان قانونی کمک می‌کند بلکه علاوه بر افزایش کیفیت کالا و خدمات، به حفظ سلامتی و امنیت و کاهش هزینه‌های خودرو نیز یاری می‌رساند که در نهایت به نفع مردم است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد