رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12653

افزایش تولید خودرو حکمی برای افزایش تولید کاتالیست

به گزارش یدکی‌رسانه، سید علی میرمحمدی دبیر انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران در خصوص وضعیت تولید بیان کرد: مسیر تولید کاتالیست با دو مشکل تامین ارز و مواد اولیه مواجه می‌باشد. بخشی از مواد اولیه این قطعه به طور وارداتی تامین می‌شود و از آنجایی که مسئله حفاظت از محیط زیست بسیا مهم تلقی شده و ساخت خودروهای برقی امری جدی می‌باشد، بومی سازی مواد اولیه و مونولیت تنها در صورت تضمین خرید از سوی خودروسازان، پیگیری خواهد شد. کاتالیست‌ سازان برای تولید کاتالیست خودروهای برقی به تحقیق و توسعه اقدام کرده‌اند.

سید علی میرمحمدی اظهار داشت: با توجه به شعار سال، تولید کنندگان کاتالیست خودرو برنامه تولید را بر مدار مهار تورم و رشد تولید تنظیم کرده‌اند اما متاسفانه این مسیر با چالش تخصیص و تامین ارز مواجه شده است. بخش عمده‌ی مشکلات تولید کنندگان کاتالیست با فراهم شدن به موقع ارز قابل حل می‌باشد.

وی در ادامه افزود: بعد از مشکل تامین ارز با چالش مواد اولیه همراه هستیم. تامین مواد اولیه مشکلی جدی محسوب می‌شود. در تولید کاتالیست‌های خودرو از فلزات گرانبهایی استفاده شده و تخصیص به موقع مواد اولیه از گمرک، بخشی از مشکلات تولید کنندگان را از بین می‌برد.

دبیر انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران خاطر نشان شد: برخلاف وجود چالش‌ها و مصائب راه تولید، تولید کنندگان کاتالیست تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا قدم به قدم با خودروسازان پیش روند و امیدواریم نتیجه این تلاش، رضایت بخش باشد.

این فعال صنعت تولید کاتالیست با اشاره به هدف گذاری افزایش تولید تیراژ خودرو اذعان داشت: میزان تولید کاتالیست در واقع به میزان تولید خودرو وابسته است بنابراین برنامه  افزایش تولید در بخش کاتالیست به برنامه خودروسازان در حوزه افزایش تیراژ خودرو بسیار وابسته است.

وی اشاره کرد: کاتالیست سازان در بخش صنایع نفت و گاز کشور برای رفع مشکلات و تامین سوخت خودرو تلاش می‌کنند. در سال گذشته، تولید کنندگان فعال در صنایع مذکور و سرمایه‌گذاری به مبلغ  یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان،  کاتالیست بسیار مهم و استراتژیک RFCC برای اولین بار در کشور تولید شد. این کاتالیست در پالایشگاه‌ها استفاده شده و در افزایش تولید بنزین نقش بسزایی دارد. این دست‌ آورد رضایت شهروندان را به همراه خواهد داشت.

میرمحمدی درباره داخلی سازی این قطعه تصریح کرد: داخلی سازی  کاتالیست در دستور کار می‌باشد اما عمده توجه در این بخش بر داخلی سازی مواد اولیه و مونولیت متمرکز شده است.

سید علی میرمحمدی دبیر انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران در پایان اضافه کرد: با توجه به مسئله حفاظت از محیط زیست و گرم شدن کره زمین، کاتالیست سازان تمایل چندانی به داخلی سازی مونولیت نداشته و در صورت وجود تضمین خرید توسط خودروسازان، به داخلی سازی مونولیت و مواد اولیه اقدام می‌کنند. در حال حاضر با توجه به ضرورت تولید خودروهای برقی در جهت حفظ منافع محیط زیست، تولیدکنندگان کاتالیست نیز در مسیر تحقیق و توسعه تولید کاتالیست خودروهای برقی، قدم بر می‌دارند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد