رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12593

افزایش قیمت روغن موتور، صحت ندارد/ احتکار دلیل کمبود

به گزارش یدکی‌رسانه، عباس کهتری، مدیر برند نفت بهران در خصوص افزایش قیمت روغن موتور توسط تولیدکنندگان گفت: خبر افزایش قیمت روغن موتور توسط تولیدکنندگان، شایعه‌ بوده چراکه عوامل موثر بر فرمول قیمت روغن‌ موتور از شرایط مطلوبی برخوردار هستند. فروش روغن موتور برخلاف سال‌های گذشته از پنج فروردین ماه شروع شده است. دلیل کمبود روغن موتور در بخش خرده فروشی، احتکار برخی واحدهای تعویض روغنی می‌باشد که باید توسط واحدهای نظارتی پیگیری شود.

عباس کهتری، افزایش قیمت روغن موتور را شایعه خواند و اظهار کرد: تولید و عرضه روغن موتور توسط تولیدکنندگان افزایش یافته است و تولیدکنندگان افزایش قیمتی را برای میان مدت برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

کهتری در ادامه افزود: قیمت روغن موتور از نظام قیمت‌گذاری دستوری پیروی کرده و قیمت تمام شده این محصول نیز تحت تاثیر قیمت خوراک و لوب کات می‌باشد که برابر با فرمول و قیمت فوب خلیج فارس و نرخ دلار تعیین می‌شود.

وی روال افزایش قیمت محصول را در مقطع کنونی این چنین شرح داد: قیمت لوب کات در حال حاضر ثابت می‌باشد و نرخ خوراک فوب خلیج فارس در مسیر کاهش حرکت کرده و در شرایط کنونی، تنها عامل افزایش قیمت روغن موتور، نرخ ارز است.  این مسئله نیز با دستور ریاست محترم جمهور حاکی از تثبیت نرخ صنایع بازار اول در بورس به عنوان کالاهای حمایتی حل گشته و قیمت روغن موتور در شرایط فعلی ثابت خواهد ماند و شایان ذکر است که تولید و عرضه محصول مذکور در شرایط  ایده آل قرار دارد.

مدیر برند نفت بهران اذعان داشت: میزان تولید و عرضه چهار شرکت تولیدکننده روغن موتور در فروردین ماه سال جاری به طور شفاف و درست حسابرسی شده و آمار کدال بورس گواهی بر این امر می‌باشد.  طبق آمارها شرکت نفت بهران بیش از ۲۰۰ درصد، شرکت ایرانول نزدیک به ۷۶ درصد و دیگر تولیدکنندگان نیز بدین ترتیب شاهد رشد تولید و عرضه بوده‌اند.  مجموع صنعت پالایشگاه های روغن سازی کشور در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته پیشرفت قابل قبولی را رقم زده‌‎اند.

کهتری اضافه کرد: علی رغم سال‌های گذشته که ارسال کالا تا ۱۳ فرودین ماه به دلیل محدودیت‌های ترافیکی انجام نمی‌شد، تولیدکنندگان از پنجم فروردین برنامه تولید و فروش را اغاز کردند. این مسئله در پی کاهش عرضه در سطح خرده‌ فروشی از بازار و با هماهنگی وزارت صمت رخ داد. با شروع مجدد تولید و فروش روغن موتور توسط تولیدکنندگان، وضعیت عرضه و فروش محصول مذکور در شرایط خوبی قرار گرفت و آمارهای کدال شاهدی بر این امر هستند. مسئله این است که چرا علی‌رغم فروش و تولید روغن موتور، این محصول به میزان کافی در اختیار واحدهای صنفی تعویض روغنی قرار نمی‌گیرد که باید توسط نهادهای نظارتی پیگیری شود چراکه تولیدکنندگان بر این بخش کنترلی ندارند.

این فعال صنعت تولید روغن موتور تاکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنیم از آنجایی که وضعیت قیمت خوراک، مطلوب بوده و افزایش قیمتی توسط نهادهای مدیریتی نخواهیم داشت، تولیدکنندگان هیچ گونه افزایش قیمتی را در میان مدت متصور نبوده و برنامه‌ریزی نکرده‌اند.  کاهش توزیع روغن موتور در بخش خرده فروشی از احتکار محصول توسط برخی واحدهای تعویض روغنی خبر می‌دهد که برآمده از انتظار اشتباه افزایش قیمت محصول مذکور می‌باشد.

کهتری یادآور شد: برخلاف اینکه تولیدکنندگان با مواردی همچون افزایش نرخ دستمزد نیروی انسانی و نهاده‌های انرژی سروکار دارند، به دلیل مسئولیت اجتماعی و دلواپسی برای تامین نیاز مصرف‌کننده، در طی جلساتی قرار را مبنی بر حاشیه سود کمتر و عرضه بیشتر کالا برای تامین سود مدنظر سهامداران گذاشته‌اند. متاسفانه عاملان توزیع دلیل عدم کاهش عرضه را افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان مطرح می‌کنند که چندین بار تاکید کردم شرایط موجود مطلوب بوده و به نحوی نیست که افزاش قیمتی را اعمال کنیم.

عباس کهتری، مدیر برند نفت بهران در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم شکه توزیع در بخش عرضه روغن موتور بهترین همکاری را با تولیدکنندگان محصول داشته باشند. از آنها تقاضا داریم از احتکار دوری کنند چراکه دپو محصول در انبارها علاوه بر افزایش هزینه‌های انبارداری، نشتی و آلودگی ناشی از روغن موتور را به دنبال خواهد داشت. تلاش می‌کنیم شرایط را جوری پیش ببریم که به جای کسب سود از طریق احتکار و گران فروشی تمامی عوامل از جریان بازار و عرضه کالا منفعت کسب کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد