رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12614

انتظار قطعه‌سازان اصلاح قرارداد و تامین نقدینگی

به گزارش یدکی‌رسانه، سعید صبوری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور  اظهار داشت: قطعه‌سازان با وجود تمامی مشکلات و چالش‌هایی که با آن درگیر هستند، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که خط تولید خودرو به خواب نرود اما انتظار نیز دارند که قراردادها اصلاح و نقدینگی مورد نیازشان تامین گردد.

سعید صبوری بیان داشت: قطعه‌سازان تمام تلاش خود را می‌کنند تا خط تولید خودروسازان متوقف نشود اما این انتظار را نیز دارند که قیمت‌ها تعدیل شود و همچنین نقدینگی مورد نیاز تامین گردد. متاسفانه قراردادهای سال گذشته برخی از قطعه‌سازان در سال جاری اصلاح نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ ادامه دادن قطعه‌سازان در این شرایط به معنی نبود مشکلات نیست بلکه نشان از تلاش و عرق این گروه از صنعت می‌باشد. قطعه‌سازان به امید آینده بهتر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا خط تولید خودرو به حرکت ادامه دهد .عدم تخصیص ارز، مشکلات گمرکی، چالش‌های نقدینگی، تورم و سایر مسائل، مشکلاتی هستند که در مسیر تولید با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم.

این فعال صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور تاکید کرد: صدور بخشنامه و دستورالعمل‌های متعدد و متفاوت از موانع جدی در مسئله تولید می‌باشد. علاوه بر این، عملکرد بانک‌ها در ندادن وام یا اعطای تسهیلات با سودهای بالا، کمر تولید را می‌شکند.

صبوری اضافه کرد: سرکوب‌ قیمت‌ها با قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. زمانی که به زور قیمت‌ها را پایین نگه داری مانند یک فنر بالاخره یک جایی دیگر نیرو اثر گذار نیست و فنر با سرعت به سمت بالا حرکت می‌کند درست مانند فنر قیمت‌ها که بعد از چند سال از کنترل خارج شده و به اصطلاح فنر در رفته است. متاسفانه افراد و مافیاهایی خارج از این صنعت وجود دارند که اجازه نمی‌دهند قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یابد.

این فعال صنعتی خاطر نشان شد: باید تعجب کینم که چرا با بالا رفتن قیمت کارخانه‌ای خودرو بعد از چند سال، عده‌ای به جوش و خروش افتادند. سوال اینجاست که چرا به هنگام افزایش قیمت سکه و طلا این هیجانات منفی و واکنش‌ها را شاهد نیستیم. افرادی که این چنین به هیجان افتاده‌اند استدلال می‌کنند که صعود قیمت خودرو ۱۵۰ میلیون تومانی بعد از چند سال به ۲۰۰ میلیون تومان ، اثرات تورمی را به دنبال دارد، در اینجا باید یادآوری کنیم که همین خودرو در بازار با قیمت میلیاردی، مورد معامله قرار می‌گیرد که گویی اصلا نیاز نیست از اثار تورمی آن صحبت شود.

سعید صبوری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان اذعان داشت: عرضه خودرو در بورس از پیشنهادات خوبی بود که توسط وزارت صمت بیان شد و تا چندی نیز به اجرا درامد. این روش عرضه علاوه بر کشف قیمت خودرو باعث می‌شد که خودروسازان نیز به مرور زمان از مسیر زیان خارج شوند اما متاسفانه از این مسئله جلوگیری شد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد