رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12588

تجارت آزاد راه حلی برای حذف قطعات تقلبی/ طرح شناسه کالا کارآمد نیست

به گزارش یدکی‌رسانه، نوید حبیبی، تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی خودرو در خصوص وضعیت بازار گفت: متاسفانه وجود تحریم‌ها و موانع واردات و عدم تامین ارز باعث شده است که قطعات با یرندهای مطرح جهانی به راحتی وارد نشوند و سودجویان با ارائه نمونه‌های چینی با لیبل اصل، به عرضه کالای تقلبی بپردازند. متاسفانه طرح‌هایی مانند طرح شبنم و یا درج شناسه کالا و کدرهگیری نمی‌توانند از عرضه کالای فیک جلوگیری کنند چراکه در حال حاضر شاهد عرضه قطعات تقلبی با کدشناسه و کدرهگیری هستیم.

نوید حبیبی اظهار داشت: قطعا راهی برای حذف کامل قطعات تقلبی وجود ندارد اما راهکاری که دنیا برای آن تعریف کرده تجارت آزاد است که برای همه افراد قابل دسترس است. در این امر امکان تامین قطعه از مبدأ و سورس اصلی برای متقاضیان وجود خواهد داشت. در سازوکار مذکور میزان قطعات تقلبی که با عنوان کالای اصل در بازار به فروش می‌رسد کاهش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: با توجه به تحریم‌ها، عدم تخصیص ارز توسط دولت برای بازرگانان و موانع موجود در زمینه واردات، شرایط تامین قطعات آلمانی و امریکایی با برندهای خارجی و مطرح به مقدار نیاز بازار وجود ندارد.

این فعال در صنف تولید قطعات یدکی اذعان کرد: قطعات چینی مشابه یا بدون لیبل، با درج لیبل اصلی در بازار ایران عرضه می‌شوند. اصالت سنجی و شناسایی کالاهای مذکور حتی برای کارشناسان و فعالان صنف لوازم یدکی نیز امکان پذیر نمی‌باشد. کالاهای چینی حتی با کیفیت بالا تفاوت قیمت قابل توجهی با نمونه‌های ژاپنی و آمریکایی دارند. این مسئله باعث می‌شود که سود چشمگیری نصیب این گروه از سودجویان شود. خاسران این مسئله مردم و مصرف‌کنندگان هستند.

حبیبی تاکید داشت: درحال حاضر دورنگاری از حذف قطعات یدکی از بازار وجود ندارد. تا امروز وجود طرح‌هایی چون طرح شبنم یا ایران‌ کد و حتی درج شناسه کالا و کدرهگیری کمکی به این فرایند نداشته و کاهش قطعات تقلبی را به همراه نیاورده‌اند.

این تولیدکننده لوازم یدکی تصریح کرد: طرح شناسه کالا با هدف حذف قطعات یدکی تقلبی اجرا شده است اما متاسفانه طرح مذکور نه تنها کاهشی را به همراه نداشته بلکه شاهد عرضه قطعات تقلبی با کدرهگیر و شناسه کالا هستیم. مردم نیز با تصور اینکه در حال خرید  کالای اصل هستند، کالای تقلبی را با وجود کدرهگیری و شناسه فیک دریافت می‌کنند.  افرادی که به دنبال تولید و عرضه کالاهای تقلبی در بازار می‌باشند، اجازه نمی‌دهند که طرح‌های این چنینی نتیجه داشته باشند و اثر آنها را خنثی می‌کنند.

نوید حبیبی، تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی خودرو خاطر نشان شد: سهم قطعات تولید داخل چهل درصد از بازار می‌باشد و ۶۰ درصد باقی‌مانده به کالاهای وارداتی تعلق دارد بنابراین بیشترین حجم از بازار قطعات تقلبی به برندهای خارجی مربوط است. قطعاتی که دیگر امکان واردات آنها مانند قبل وجود ندارد. البته شایان ذکر است که سودجویان از روی نمونه‌های برند داخلی نیز به تقلب پرداخته و قطعات فیک ایرانی و چینی را با لیبل برندهای معروف داخل به بازار عرضه می‌کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد