رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12619

تداوم تولید تایر در گرو تامین ارز

به گزارش یدکی‌رسانه، محمد رضا تقی گنجی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: عدم تامین ارز و مواد اولیه چالش‌هایی هستند که تولیدکنندگان تایر با ان دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسئله در شرایطی است که تولیدکنندگان با وجود قیمت‌گذاری دستوری در مسیر زیان ۴۲ درصد در حال حرکت هستند. تنها راه ادامه تولید، صدور مجوز افزایش قیمت ۴۲ درصدی و تامین ارز مورد نیاز می‌باشد.

محمدرضا تقی گنجی در رابطه با وضعیت تولید تایر اظهار داشت: عدم تامین ارز و مواد اولیه باعث شده است که تولیدکنندگان در وضعیت مطلوبی قرار نگیرند و جریان تولید دچار مشکل شود. اگر می‌خواهیم تولید تداوم داشته باشد باید مجوز افزایش ۴۲ درصدی قیمت‌ها صادر  و ارز موردنیاز تولیدکنندگان تامین شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه تایرسازان محصولات خود را با زیان ۴۲ درصدی عرضه می‌کنند. قیمت تمام شده هر کیلوگرم تایر ۱۰۲ هزار تومان است اما با قیمت ۸۴ هزار تومان به فروش می‌رسد. در واقع قیمت‌گذاری دستوری و عدم پیگیری نظام عرضه و تقاضا در صنعت تایر باعث شده است که روال تولید از ابتدا تا انتها زنجیره تولید در مسیر زیان حرکت کند.

تقی گنجی تصریح کرد: قیمت مواد اولیه داخلی به شدت افزایش یافته، علاوه بر این نهاده‌های انرژی، حقوق و دستمزد کارگران و سایر هزینه‌های تولید نیز مسیر صعودی را طی کرده‌اند اما با وجود تمام این مسائل، تایرسازان حق افزایش قیمت را ندارند. اگر می‌‎خواهیم فرایند تولید حفظ شود باید مجوز افزایش قیمت‌ها صادر و ارز مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شود تا وضعیت تولید تایر از بحران خارج و به سمت بهبودی حرکت کند در غیر این صورت صنعت تایر تا دو ماه اینده توانایی خود را در زمینه تولید از دست می‌دهد.

محمد رضا تقی گنجی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در پایان در خصوص صادرات خاطر نشان شد: سال گذشته در ۶ ماه ابتدایی وضعیت صادرات مطلوب بود اما در پی عدم صدور مجوز افزایش قیمت مورد نظر تولیدکنندگان و همچنین اختلاف قیمت کاخانه تا بازار، با قاچاق معکوس مواجه شدیم و در حال حاضر صادراتی نداریم چراکه هنگامی که قیمت صادراتی تولیدکننده از قیمت عرضه شده در بازار داخل، بیشتر باشد، قاچاقچیان در عوض خرید از تولیدکننده از بازار تایر را تهیه کرده و به کشورهای خارجی قاچاق می‌کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد