رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12519

تشدید نظارت‌ها سدی دربرابر قاچاق لاستیک

به گزارش یدکی‌رسانه، محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران درباره راه‌های کاهش قاچاق تایر گفت: نمی‌توان در مدت زمان کوتاه، لاستیک قاچاق را حذف کرد. قاچاق تایر عوامل متعددی دارد اما راه‌حل‌هایی نیز برای مدیریت این مسئله موجود است. حاکمیت می‌تواند با نظارت بیشتر از قاچاق این محصول جلوگیری کند. علاوه بر حکومت، مردم نیز می‌توانند، تنها تایرهای دارای بارکد را تهیه کنند و در جلوگیری از قاچاق لاستیک قدمی بردارند.

محمدرضا تقی‌گنجی اظهار داشت: قاچاق لاستیک از علل متعددی برخورددار است. افزایش قیمت لاستیک و همچنین تعرفه ۲۵ درصدی واردات تایرهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند انگیزه‌ای است برای سودجویان که با قاچاق لاستیک منفعت قابل توجهی کسب کنند.

وی در ادامه راه‌حل‌هایی را برای کاهش لاستیک قاچاق یادآور شد و افزود: وجود بارکد روی لاستیک یکی از راه‌های شناخت تایر قاچاق از غیر قاچاق می‌باشد. شهروندان به هنگام خرید به این بارکد توجه کنند. واردکنندگان قانونی این صنعت نیز باید به طور خودجوش روی لاستیک‌های وارداتی، بارکد نصب کنند.

این فعال صنفی صنعت تایر به نقش حاکمیت در مسیر حذف لاستیک قاچاق اشاره کرد و ادامه داد: نظارت مستمر سازمان‌های مربوطه بر بازار تایر می‌تواند قاچاق لاستیک را کاهش دهد. سازمان تعزیزات، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و سایر دستگاه‌های نظارتی می‌توانند با تشدید نظارت‌ها و کنترل واحدهای فروش تایر از قاچاق این کالا جلوگیری کنند.

محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در پایان خاطر نشان شد: فرآیند حذف لاستیک قاچاق زمان‌بر است و به یکباره محقق نمی‌شود. اگر دولت شرایط واردات لاستیک را تنها از کانال‌های قانونی فراهم کند و یا تعرفه‌ عوارض گمرکی را تغییر دهد، مسیر حذف تایر قاچاق نیز سریع‌تر پیش‌ می‌رود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد