رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12510

ثبت ۸۵ پرونده تخلفاتی در پی اجرای طرح شناسه کالا در گلستان

به گزارش یدکی‌رسانه، درویشعلی حسن‌زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان درباره افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو گفت: در حوزه لوازم‌ یدکی، تولیدکننده با در نظر گرفتن قیمت تمام شده کالا، سودی را لحاظ کرده و قیمت نهایی قطعه را اعلام می‌کند مادامی که قیمت مواد اولیه نوسان داشته باشد، قیمت نهایی کالا نیز دستخوش تغییر می‌شود. اجرای طرح شناسه کالا و کدرهگیری آغاز شده و در استان گلستان دو هزار و ۱۰۰ بازرسی صورت گرفته و ۸۵ پرونده تخلفاتی تشکیل شده است.

درویشعلی حسن‌زاده درباره افزایش قیمت در بازار لوازم یدکی خودرو اظهار داشت: حوزه لوازم یدکی خودرو، گستردگی بسیاری دارد بنابراین قیمت‌گذاری در این بخش به صورت ارشادی و در قالب گروه سه اتفاق می‌افتد. واحدهایی تولیدی قیمت تمام شده هر قطعه را محاسبه کرده و با لحاظ سود منطقی، قیمت قطعات را اعلام می‌کنند.

وی در ادامه افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته طرحی را برای کنترل بازار ارائه داد. بر اساس این طرح، واحدهای تولیدی موظف هستند که فاکتورهای فروششان را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. این طرح در راستای مدیریت میزان تولید، عرضه و فروش مطرح شده است. اجرای این طرح به زودی آغاز خواهد شد تا عرضه و فروش کالا کنترل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تاثیر قیمت مواد اولیه را در قیمتگذاری محصول یادآور شد و تصریح کرد: تمام محصولات تولید شده تحت تاثیر قیمت مواد اولیه می‌باشند. چندین ماده‌ اولیه در حوزه لوازم یدکی به کار گرفته می‌شود. این مواد به حوزه فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی مربوط هستند بنابراین اگر قیمت این محصولات دچار نوسانات شود، قطعا محصول نهایی چون لوازم یدکی خودرو نیز، با تغییر قیمت مواجه خواهد شد.

حسن‌زاده ادامه داد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در صنایع، وارداتی است و قیمت تمام شده آنها تاثیر بسیار زیادی دارد . وقتی نرخ مواد اولیه افزایش یابد، تولیدکننده ناچار است که قیمت را تغییر دهد چرا که نمی‌تواند با قیمت قبلی به فروش ادامه دهد. این مسئله برای تولیدکنندگان نیز امری ناخوشایند است. تغییر مداوم قیمت قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و در پی کاهش تقاضا، عرضه نیز به دنبال آن کاهش می‌یابد.

این مسئول حکومتی افزایش قیمت دستمزدها را خاطر نشان شد و تاکید داشت: دستمزدها افزایش داشته است و این مسئله و سایر موارد نیز بر قیمت تمام شده کالا و قیمت‌گذاری تاثیر دارند.

حسن‌زاده اذعان کرد: مدیریت اقتصاد کلان از عوامل موثر در تغییر قیمت‌ها می‌باشد. با توجه به شعار امسال ( مهار تورم و رشد تولید ) امیدواریم اقتصاد کلان به گونه‌ای حرکت کند که اتفاقات خوبی در قیمت‌گذاری کالاها و خدمات رخ دهد.

درویشعلی حسن‌زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص اجرای طرح کد رهگیری و شناسه کالا در حوزه لوازم یدکی خاطر نشان شد: طرح شناسه کالا و کد رهگیری سال گذشته در وزارت صمت آغاز شده و امسال به مرحله عملیاتی رسیده است. این طرح با هدف مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی آغاز شد و در پی آن کالاهای مذکور شناسایی شدند. در جهت اجرای این طرح، دو هزار و ۱۰۰ بازرسی از فروشگاه‌های لوازم یدکی استان گلستان به عمل آمد. ثبت ۸۵ مورد پرونده تخلفاتی حاصل این بازرسی بود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد