رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12474

حمایت از تولید داخل با عرضه روغن پایه در بورس کالا

به گزارش یدکی‌رسانه، تصمیم وزارت صمت در جهت تنظیم بازار روغن موتور مورد حمایت  اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی قرار گرفت. این اتحادیه پیرو حمایت از این تصمیم اظهار کرد: روغن پایه به میزان متعارف عرضه می‌شود و قطعا، شرکت‌هایی که این محصول را تهیه می‌کنند در مسیر عرضه و قیمتگذاری تحت کنترل خواهند بود. بنابراین عرضه به مقدار نامتعارف و نبود مدیریت در بخش عرضه و سیاست‌های قیمت‌گذاری بی‌پایه و اساس می‌باشد.

پیرو انتشار خبری تحت عنوان «در وزارت صمت چه خبر است؟ تصمیمات ابهام آمیز و غیرکارشناسی وزارت صمت، عامل اصلی التهاب در بازار روغن موتور»،اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در توضیحاتی اعلام کرد: الزام پالایشگاه های روغن سازی به عرضه روغن پایه تصفیه اول (مواد اولیه مورد نیاز واحدهای روانکار) با هدف حمایت از تولیدات داخلی و رفع التهاب و مدیریت عرضه روغن و در راستای اجرای دستورالعمل تنظیم بازار روغن پایه ابلاغی از سوی شورای رقابت و پیرو تصمیمات جلسه ۵۱۹ آن شورا پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و بررسی های آماری مستند در این زمینه انجام شده است.

پروانه های بهره برداری خریداران واقعی روغن پایه توسط وزارت صمت پایش شده و فهرست آنها به بورس ابلاغ شده است. پیرو تصمیمات جلسه ۵۵۶ شورای رقابت در خصوص دستورالعمل تنظیم بازار روغن پایه (ابلاغی طی نامه شماره ۲۲۱۲-۰۱-۱۹- ص مورخ ۲۲-۱۲-۱۴۰۱ ) شرایط و میزان کف عرضه روغن پایه مشخص و به فعالان این حوزه ابلاغ شده است؛ همچنین کیله شرکت های خریدار پس از خرید روغن پایه بر اساس دستورالعمل مذکور مکلف به ثبت اطلاعات مربوط به تولید و فروش روغن نهایی خود در سامانه جامع تجارت هستند و اطلاعات ثبت شده مبنای بازنگری در میزان کف عرضه برای دوره های بعد خواهد بود.

بنابراین جهت تنویر افکار عمومی اعلام می دارد، با توجه به موارد فوق و مستندات موجود، این ادعا که «عرضه روغن پایه در بورس کالا به میزان نامتعارف و خرید این محصول توسط شرکتهایی که هیچگونه کنترلی بر نحوه عرضه و قیمت گذاری آنها وجود ندارد» از اساس بی‌پایه است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد