رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12508

دوران پروانه‌های کسب کاغذی تمام شد

به گزارش یدکی‌رسانه، دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه اطلاعیه‌ای در خصوص پروانه‌های جدید کسب ابلاغ کرد. در این ابلاغیه، گزارشی از روند اجرا، نحوه پیگیری و هشدارهای لازم گفته شده است.

بر اساس این اطلاعیه تا روز هفت اردیبهشت ماه، ۱۵۴۶۸ نفر از سراسر کشور درخواست پروانه کسب را در درگاه ملی مجوزها ثبت و تمام مراحل ثبت، احراز هویت، نشانی و استعلام‌های هشت‌گانه را به طور کاملا غیرحضوری و با موفقیت طی کرده‌اند. از میان این تعداد افراد، برای ۱۵۳۰ نفر، پروانه کسب صادر شده است.

نسبت صدور به درخواست در پروانه کسب به نزدیک ۱۰ درصد رسیده ولی خوشبختانه این نسبت روزانه در حال افزایش است. امیدواریم اتحادیه‌های صنفی و متقاضیان با روال جدید درخواست و صدور پروانه کسب بیشتر آشنا شده و این نسبت به صد درصد برسد و متقاضیانی که شرایط پروانه کسب را دارا هستند بدون کاغذ و بدون حضور و در کمترین زمان مجوزشان را اخذ کنند.

زمان صرف شده برای دریافت پروانه کسب از طریق درگاه ملی مجوزها، به طور متوسط ۶٫۵ روز محاسبه شده است. برای ۱۵۳۰ نفر پروانه صادر شده که از این میان، ۷۱ درصد درخواست‌کنندگان، آقا و ۲۹ درصد دیگر، خانم بوده‌اند. چهل شرکت نیز توانسته‌اند بدون حضور، پروانه کسب را دریافت کنند.

از اسفند سال گذشته، بر اساس قانون روند صدور و درخواست پروانه کسب از طریق درگاه ملی محوزها با شیوه‌ای کاملا غیرحضوری و کاملا الکترونیکی پیگیری شد. در این شیوه ابتدا درخواست ثبت شده و بعد  «فایل پروانه کسب و شناسه یکتای مربوطه» در بازه زمانی ۳ تا ۷ روزکاری به کارپوشه درخواست‌کننده در درگاه ملی مجوزها ارسال می‌شود پس از این مسئله،  اعتبار فایل و شناسه با اسکن شناسه یکتای به طور ۲۴ ساعته توسط هرکس قابل استعلام است.

با آغاز سال ۱۴۰۲ تمامی پروانه‌های قانونی کسب در قالب فایل الکترونیکی حاوی شناسه یکتا ارائه شدند. طبق قانون مطالبه پروانه کسب کاغذی از صاحب پروانه کسب الکترونیکی جرم تلقی شده و ۶ ماه تا دو سال زندان دارد.

دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی بر اجرای این قانون تاکید کرده و توجه اتحادیه‌های صنفی را به مفاد نامه ریاست اتاق اصناف کشور به روسای اتاق‌های اصناف جلب کرد. دبیرخانه مذکور در اطلاعیه به افرادی که با شایعه‌پراکنی و ادعاهای واهی، درخواست‌کنندگان پروانه کسب را از ثبت و پیگیری تقاضای مجوز در درگاه ملی مجوزها باز می‌دارند، هشدار داد. دیگر زمان وضع شرایط دلخواه و مطالبه هزینه‌های کلان از کسبه و متقاضیان در روند صدور پروانه کسب تمام شده است.

سه قوه، اجرای کامل قانون تسهیل صدور مجوزها را پیگیری می‌کنند و قطعا امضاهای اتخاذ شده برای روال صدور مجوزها تغییر نخواهد کرد.

دبیرخانه هیات مقررات زدایی در این اطلاعیه به متقاضیان پروانه کسب اطمینان داد که درگاه ملی مجوزها طبق قانون جدید راه‌اندازی شده و نواقص و اشکالات موجود در روال صدور کاملا الکترونیک پروانه کسب، با همکاری مسئولان اتحادیه‌های صنفی و کسبه در حال برطرف شدن می‌باشد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد