رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12470

سامانه شفافیت فروشگاهی در حوزه لوازم‌یدکی فعال شد

به گزارش یدکی‌رسانه، علی‌رضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص سامانه شفافیت فروشگاهی گفت: سامانه شفافیت فروشگاهی، در بخش تایر خودرو، تلفن‌همراه و لوازم‌یدکی خودرو راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. صد هزار کارتخوان هوشمند که به سیستم بارکدخوان مجهز گشته در بخش خرده‌فروشی تامین شده است. پایلوت نیز در مرحله اجرایی است و باید نصب شود.

علیرضا شاه‌میرزایی اظهار کرد: طرح سامانه شفافیت فروشگاهی با سامانه ۱۲۴  تفاوت دارد. سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب برای کالاهایی که مشمول پروسه قیمت‌گذاری هستند و برای سایر کالاها نیز قیمت تایید شده را به اطلاع شهروندان می‌رساند. این سامانه، قیمت حداقل ۵۰ هزار کالا را در اختیار مردم قرار می‌دهد. نکته‌ی حائز اهمیت تفاوت قیمت بازار و قیمت سامانه می‌باشد. بازار فعلی لاستیک ممکن است دچار این مسئله شود و قیمت مندرج و تایید شده در سامانه با قیمت کف بازار تفاوت داشته باشد.

وی ادامه داد: طرح سامانه شفافیت فروشگاهی، این امکان را ایجاد می‌کند که فرد در داخل فروشگاه با خواندن بارکد مندرج بر محصول، قیمت کالا را متوجه شود. در صورت عدم تطابق قیمت کالا با قیمت تایید شده، شهروندان می‌توانند شکایت خود را به صورت آنلاین در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.

شاه‌میرزایی در خصوص بازرسی‌های بازار بعد از اجرای طرح سامانه شفافیت فروشگاهی گفت: این طرح به مدیریت پروسه بازرسی از بازار کمک می‌کند. تاکنون، تمامی دستگاه‌ها، بازرسی‌های موازی داشته‌اند اما زین پس مقرر شد که بازرسی حضوری کاهش یابد. ابتدا باید بازرسان، وضعیت فروشگاه را از طریق سامانه بررسی کنند. در صورت اینکه فروشگاه توسط دستگاه دیگری بررسی شده و یا مردم گزارشاتی را ثبت کرده باشند دیگر احتیاجی به بازرسی حضوری وجود ندارد.

علی‌رضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:  مدیریت فروشگاه‌ها، از دیگر مزایای طرح سامانه شفافیت فروشگاهی می‌باشد. در این طرح اطلاعات فروشگاه کنترل می‌شود. اطلاعات فروشگاهی از جمله  میزان کالای دریافت شده، مقدار کالای فروخته شده و همچنین میزان کالای موجود در انبار فروشگاه، در دسترس وزارتخانه قرار می‌گیرد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت سامانه شفافیت فروشگاهی آخرین حلقه سامانه جامع تجارت می‌باشد. سامانه جامع تجارت، تنها تا مرحله پخش و عرضه را مدیریت کرده و نظارتی به سرگذشت کالا نداشت. سامانه جامع تجارت، آمار تولید، واردات و شرکت‌های پخش موجود را زیر نظر دارد.. سامانه شفافیت فروشگاهی این زنجیره را تکمیل می‌کند . وضعیت بازار، سرگذشت کالا و قیمت‌ها از طریق این سامانه کنترل می‌شود.

تاکنون ۱۵ هزار فروشگاه به طرح سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شده‌اند. طرح مذکور  در ابتدا برای خواربارفروشی و سوپرمارکت‌ها به اجرا درآمد. ۱۱ هزار سوپرمارکت به این طرح پیوسته و ۹۶۰۰ عدد به طور برخط با این سامانه همکاری می‌کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد