رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12534

سهم قطعات قاچاق در بازار بیش از قطعات وارداتی قانونی

به گزارش یدکی‌رسانه، بابک کریمخان، عضو هیات رئیسه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در خصوص وجود قطعات یدکی قاچاق در بازار گفت: دلایل متعددی در خصوص تداوم ورود قطعات قاچاق به بازار وجود دارد. محدودیت‌های واردات و همچنین ثبات نرخ ارز در ابتدای سال گذشته باعث افزایش قاچاق شد. آمار دقیفی از بازار لوازم یدکی وجود ندارد اما طبق محاسبات تقریبی سهم کالای قاچاق بیش از کالای وارداتی قانونی می‌باشد.

بابک کریمخان گفت: متاسفانه سهم زیادی از بازار برای قطعات قاجاق می‌باشد. عوامل متعددی در تداوم این مسئله دست دارند. روال پیچیده و زمان‌بر ثبت سفارش و واردات قانونی قطعات یکی از دلایل مهم می‌باشد. در این زمینه بازرگانان از محدودیت بیشتری نسبت به تولیدکنندگان برخورددار هستند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی در ادامه، اظهار داشت: محدودیت‌های اعمال شده باعث می‌شود افراد به سمت قاچاق حرکت کنند. قطعه‌ای که به طور قاچاق وارد می‌شود دیگر به الزامات قانونی پایبند نیست و چون مسیر گمرک را نیز طی نمی‌کند، بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

وی دلیل دیگر تداوم ورود کالای قاچاق را ثبات نرخ ارز خواند و تصریح کرد: ثبات نرخ ارز بر شدت ورود کالاهای قاچاق از مبادی غیر قانونی افزود. در ابتدای سال گذشته، تولیدکنندگان، با افزایش هزینه‌هایی چون قیمت مواداولیه و دستمزدها دست به گریبان بودند. در این زمان، ثبات نسبی نرخ ارز، شرایط قاچاق قطعات را برای قاچاقچیان فراهم کرد و سال ۱۴۰۱، سال خوبی برای این گروه از سودجویان بود.

این عضو هیات رئیسه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور اضافه کرد: باید تاکید کنم که آمار دقیقی از حجم بازار قطعات در دست نیست اما با تحلیل‌هایی که با کمک شرکت‌های توزیع قطعات یدکی داشتیم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، حجم بازار برآورد شده است. در واقع حجم بازار لوازم یدکی ۵٫۵ تا ۶ میلیارد دلار تخمین‌زده شده است.

کریمخان با بیان اینکه آمارها تقریبی است اذعان داشت: بخش تولید داخل، نزدیک ۲ تا ۲٫۵ میلیارد دلار از بازار را به خود اختصاص می‌دهد. واردات از مبادی قانونی، ۱٫۵ میلیارد دلار سهم دارد اما کالای قاچاق بین دو تا سه میلیارد دلار از بازار را ازآن خود کرده است. البته باید دوباره ذکر کنم که این آمارها به طور تقریبی، محاسبه شده‌اند و آمار دقیقی از بازار قطعات یدکی وجود ندارد.

بابک کریمخان، عضو هیات رئیسه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در پایان بیان‌ داشت: متاسفانه بازار لوازم یدکی همچنان به بیماری قاچاق مبتلا است. علی‌رغم وجود تمامی نظارت‌ها و برنامه‌های کنترلی از جمله الزام دریافت کدرهگیری و شناسه کالا، قطعات قاچاق و محصول تقلبی بخش زیادی از بازار را تشکیل می‌دهند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد