رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12496

طرح شناسه‌کالا چالش بازار لوازم یدکی در سال جاری

به گزارش یدکی‌رسانه، نوید حبیبی، تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی خودرو درباره بازار لوازم یدکی در سال جاری گفت: هدف افزایش تولید تیراژ خودرو در چند سال آینده بر بازار لوازم‌یدکی تاثیر می‌گذارد. پیش‌بینی می‌کنیم که امسال، سال پرچالشی باشد چرا که در سال گذشته واردکنندگان با افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص ارز به موقع، نتوانستند ارز مورد نیاز واردات را تامین‌ کنند، از سوی دیگر، تولیدکنندگان نیز به دلیل کمبود مواداولیه در ماه پایانی سال، خط تولید را خاموش کردند. طرح شناسه کالا و سامانه مودیان نیز دو چالش فعالان اقتصادی در سال جاری هستند.

نوید حبیبی درباره تاثیر تارگت افزایش تولید تیراژ خودرو تا حداکثر یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو بر بازار لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: بازار شرکت‌های تامین‌کننده قطعات مورد نیاز خطوط خودروسازان قطعا تحت تاثیر افزایش تولید قرار خواهد گرفت. تاثیر افزایش تولید تیراژ خودرو در بازار لوازم یدکی تا دو الی سه سال آینده نمایان خواهد شد چرا که عموما خودروهای جدید از دو الی سه سال بعد از تولید به مصرف و تعویض قطعات یدکی احتیاج پیدا می‌کنند.

وی در ادامه، افزود: قطعا با افزایش تیراژ، مصرف نیز به موازات آن افزایش می‌یابد اما مسئله ی تامین، بحثی جدا می‌باشد. متاسفانه نوسانات نرخ ارز، ظرفیت تامین‌کننده را کاهش داده است.

این تولیدکننده و فعال در بازار لوازم یدکی تصریح کرد: اگر تامین و تقاضا در تعادل نباشند، چالش‌هایی بروز پیدا می‌کند. در حالتی که تقاضا بیش از تامین باشد، تورمی از سوی تقاضا ایجاد شده که افزایش قیمت را به دنبال دارد. این مسئله به نرخ ارز ارتباطی ندارد و حتی اگر  قیمت ارز ثابت باشد نیز عدم توازن تامین و تقاضا، افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت.

نوید حبیبی با یادآوری کمبود مواداولیه ادامه داد: متاسفانه تولید در سال گذشته در تنگنا قرار داشت. بسیاری از واردکنندگان و تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو، مدت زمان زیادی را در صف تخصیص ارز انتظار کشیدند، علاوه بر این مسئله کمبود مواداولیه در ماه پایانی سال گذشته، باعث شد خطوط تولید برخی از تولیدکنندگان خاموش شود. اثرات این مسائل را در چند ماه آینده خواهیم دید. عدم تخصیص ارز و افزایش ناگهانی نرخ ارز قطعا تاثیر قابل توجهی را در تامین بازار قطعات یدکی خواهد داشت.

وی ادامه داد: نرخ ارز جلوتر از تورم حرکت می‌کند، قدرت خرید مردم کاهش یافته است، حقوق و دستمزد در سال جدید افزایش پیدا کرده و از همه مهم‌‌تر با کمبود قطعات مواجه شده‌ایم. با توجه به مسائل گفته شده، احتمالا بازار لوازم‌ یدکی در سال جاری، با التهابات بیشتری  نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد.

نوید حبیبی، تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی در پایان خاطر نشان شد: عملیاتی شدن طرح شناسه کالا و سامانه مودیان، دو چالشی هستند که فعالان اقتصادی بازار لوازم یدکی را در سال جاری همراهی می‌کنند. بر اساس نظرسنجی‌ها، ۷۵ درصد فعالان صنف لوازم یدکی خودرو آماده اجرای این طرح نیستند. نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و عدم دانش فنی داخل سازمانی دو نکته‌ای است که اجرای این طرح را دشوار می‌کند. سامانه مودیان نیز وظایف قانونی را مطرح کرده که ۷۵ درصد از فعالان اقتصادی صنف لوازم یدکی خودرو  از عهده آن برنمی‌آیند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد