رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12503

عدم ثبات شیوه فروش‌نهایی خودرو، چالش برانگیز است!

به گزارش یدکی‌رسانه، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: رشد تولید زمانی رخ می‌دهد که تولید با سود همراه باشد. در حال حاضر تولیدات جدید با ضرر همراه است. هنگامی که محصول نهایی با قیمت دستوری عرضه می‌شود، انتظار می‌رود زنجیره تامین و مواد اولیه نیز با قیمت دستوری ارائه شود. شکاف قیمت کارخانه و بازار در صنعت خودرو، رایانه سیاهی را به راه انداخته که به نفع دلالان و به ضرر خودروسازان، قطعه‌سازان و مصرف‌کنندگان نهایی تمام می‌شود.

آرش محبی نژاد در خصوص شیوه فروش خودرو اظهار کرد: شیوه نهایی فروش در برنامه‌ریزی قطعه‌سازان تاثیرگذار است. متاسفانه در سال‌های اخیر این مسئله باعث سردرگمی مردم و قطعه‌سازان شده چرا که شیوه فروش نهایی خودرو به مصرف‌کنندگان مشخص نیست و این عدم ثبات روش فروش نهایی، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی از رانت حاصل از شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار گله کرده و بیان داشت: خودروسازان یا دولتی بوده یا مردمی هستند که با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، در این صنعت وارد و سهامدار شده‌اند. در این روش پول از جامعه دریافت می‌شود اما کسانی صاحب آن می‌شوند که با شانس یا از طرق دیگر خودرو، با قیمت کارخانه‌ای در اختیارشان قرار گرفته است. این فرآیند یارانه سیاهی را در صنعت خودرو  فعال کرده که به تمامی وابستگان این صنعت اعم از خودروساز، قطعه‌ساز و مصرف‌کننده نهایی، ضرر می‌رساند.  .

این فعال قطعه‌ساز، رشد تولید را در این شرایط دور از ذهن خواند و افزود: رشد تولید زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت تمام شده محصول مشخص و با نرخی بالاتر به فروش رسد. این روال در خودرو وجود ندارد. خودروهای جدید با ضرر فروخته می‌شود. در این حالت هرچه تولید افزایش یابد، ضرر نیز به نسبت افزایش پیدا می‌کند. برای خروج از این چرخه باید راهی یافته و تدبیری اتخاذ شود.

آرش محبی‌نژاد ادامه داد: تنها بازار نهایی خودرو، انحصاری نیست. انحصارگری در تولید مواد اولیه نیز وجود دارد. چرا فقط محصول نهایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری می‌شود؟ اگر بنا بر قیمت‌گذاری دستوریست پس تمامی زنجیره تولید باید درگیر آن بوده و مواد اولیه چون مس وآهن و فولاد و سایر موارد نیز با قیمت دستوری عرضه شوند.

این فعال صنعتی، نقش قطعه‌سازان را جدی تلقی کرد و افزود: قطعه‌سازان نقش بسزایی را در صنعت خودرو ایفا می‌کنند. اگر قطعه‌سازان فعالیت نکنند، آیا کشور توان تامین واردات و ارز مورد نیاز را دارد؟ قطعه‌سازان با امید اینکه در آینده مسیر تولید و فروش خودرو اصلاح شود، به تولید ادامه می‌دهند.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در پایان خاطر نشان شد: در مدت زمان کوتاهی، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی جامعه برای خرید خودرو سرمایه‌گذاری شد. این مسئله ظرفیت بالای این صنعت را نشان می‌دهد. امید داریم، با بهبود اوضاع، بتوانیم از این ظرفیت بهترین استفاده را داشته باشیم .

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد