رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12516

عدم دانش کافی اصناف، چالش طرح شناسه کالا

به گزارش یدکی‌رسانه، طرح شناسه کالا و کد رهگیری برای جلوگیری از ورود کالای تقلبی و قاچاق مطرح و اجرا شد. این طرح با چالش‌هایی همراه بوده است. با توجه به عدم سواد کافی فروشندگان این حوزه برای دریافت شناسه از سامانه، بهتر بود کد از مبداء دریافت و نصب می‌‎شد.

فعالان حوزه لوازم یدکی خودرو در استان قم وسایر استان‌ها موافق اجرای طرح شناسه کالا و کدرهگیری می‌باشند اما در اجرای این طرح مشکلاتی وجود دارد که اگر رفع نشود فعالبت ۱۲۰ هزار واحد صنفی دچار وقفه خواهد شد. فعالان این حوزه با اشاره به مشکلات از وزارت صمت خواستار ارائه راه‌حل هستند.

بازار قطعات خودرو به خصوص بازار لنت، بسیار مستعد ورود کالای تقلبی و قاچاق می‌باشد. این مسئله دلایل متفاوتی دارد از جمله کیفیت پایین قطعات داخلی. بسیاری از افراد سودجو سعی می‌کنند با وارد کردن کالاهای قاچاق و تقلبی به این بازار سود کلانی را کسب کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق، وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح شناسه‌دار کردن و دریافت کدرهگیری قطعات یدکی خودرو را مطرح کرد تا این شناسه سدی دربرابر ورود کالای قاچاق و تقلبی باشد. به گفته کارشناسان این حوزه، این طرح باید به درستی اجرا شود تا مثمرثمر واقع گردد. در غیر این صورت نمی‌تواند از جعل شناسه و کد رهگیری جلوگیری کند.

خانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو استان قم اذعان داشت: در حال حاضر، ۵۵۰ واحد فروشگاهی در حوزه لوازم یدکی خودرو در استان قم فعال هستند. این طرح به طور کامل تدوین نشده و دارای نواقصی می‌باشد. برخی از همکاران در اجرای این طرح همکاری نمی‌کنند. گاهی نیز کد دریافت می‌شود اما کیفیت قطعه پایین است.

یکی از اشکالات این طرح این است که بهتر بود کد رهگیری از مبداء دریافت و نصب شود. فروشندگان و فعالان حوزه لوازم‌ یدکی خودرو از سواد کافی برای شناسه‌گیری از سامانه بهره‌مند نیستند. متاسفانه این مسئله چالش‌های زیادی را به همراه داشته است.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد