رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12656

عرضه خودرو تنها از مسیر سامانه یکپارچه/ عدم درج قیمت در فضای مجازی راه مناسبی نیست

به گزارش یدکی‌رسانه، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در خصوص وضعیت بازار گفت: بازار در حالت سکون می‌باشد. عدم درج قیمت در فضای مجازی راهگشا نیست چراکه در این فضا قیمت توسط خود صاحب خودرو مشخص می‌شود. توصیه می‌کنم خریداران خودرو فقط به طور نقدی و آنی خودرو را تهیه کنند. هرگونه وعده‌ تحویل چندماهه خودرو، پوچ می‌باشد چرا که خودروسازان تنها از طریق سامانه یکپارچه، خودرو عرضه می‌کنند. قیمت خودروهای مونتاژی چینی بسیار غیر متعارف بوده و این مسئله بستری را برای افزایش قیمت در بازار فراهم می‌کند.

سعید موتمنی در خصوص تاثیر قیمت در معاملات بازار اظهار داشت: در حالت کلی بازار در سکون قرار گرفته و وضعیت معاملات راکد می‌باشد. خودروهایی که عرضه قابل توجهی در بازار دارند، قیمتشان ثابت مانده است اما خودروهایی که تقاضای آن‌ها محدود است، چند درصد افزایش قیمت را تجربه کرد‌ه‌اند.

وی در ادامه افزود: وقوع ارزانی به نحوه عرضه محصول گره خورده است. از سال گذشته تا کنون وضعیت واردات خودرو مشخص نشده و هیچ خودروی وارداتی شماره‌ گذاری شده برای عرضه در بازار، ارائه نگشته است بنابراین بین تقاضا و عرضه تعادلی برقرار نشده، در نتیجه ارزانی خودرو دور از ذهن می‌باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در واکنش به خبر منع درج قیمت خودرو در فضای مجازی اذعان داشت: صاحبان خودرو توقع دارند که از سرمایه‌گذاری روی خودروی خود سود کسب کنند و نه تنها قیمت خودرو توسط صاحب خودرو در فضای مجازی درج می‌شود بلکه، نمایشگاه داران این بخش نیز بر اساس نظر صاحب خودرو قیمت را مشخص می‌کنند بنابراین عدم درج قیمت خودرو در فضای مجازی راه حل مناسبی برای کاهش قیمت نیست.

موتمنی تصریح کرد: خودروهای چینی که عرضه زیادی به بازار دارند مانند دیگنیتی و فیدلیتی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. خودروهای چینی دیگر که به طور محدودتری عرضه می‌گردند، قیمتشان ثابت مانده است . خودرویی مانند لاماری  شکاف قیمت ۸۰۰ میلیونی داشته و قیمت کارخانه تا بازار این خودرو بسیار زیاد است که این مسئله به میزان تقاضا و عرضه خودرو مربوط می‌باشد.

این فعال صنفی در خصوص نقش کارخانه‌های مونتاژکننده خودروهای چینی در بازار گفت: خودروهای چینی با نرخی معادل سه برابر قیمت جهانی عرضه می‌شود و برخی از خودروهای مذکور با ۳۰ هزار دلار قیمت معامله می‌شوند. کرمان موتور محصولی مانند کی ام سی تی ۸ را حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، سه ماه پیش به بازار عرضه کرد اما در حال حاضر قیمت این خودرو در کارخانه یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان می‌باشد. این افزایش قیمت قطعا بستری برای افزایش قیمت در بازار بوده و گرانی را به دنبال دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: هزینه‌های تولید به علاوه سود منطقی، قیمت نهایی یک کالا را مشخص می‌کند و این فرمول در تمام دنیا کاربرد دارد. اگر تعرفه واردات سی کی دی برای خودروهای مونتاژی را در نظر بیاوریم متوجه می‌شویم که قیمت سی هزار دلاری خودروهای چینی غیر متعارف می‌باشد به همین علت اعتقاد دارم که اعتراض به قیمت شورای رقابت توسط خودروسازان صحیح نیست.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در پایان در خصوص پیش فروش خودروها خاطر نشان شد: خودروسازان محصولاتشان را تنها از مسیر سامانه یکپارچه عرضه می‌کنند بنابراین هر گونه وعده در خصوص تحویل دو ماهه توسط شرکتی یا نمایندگی صحت ندارد. توصیه می‌کنم، متقاضیان خودرو تنها محصول را به طور نقدی و انی تهیه کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد