رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12482

عرضه مستمر، قیمت بازار را شکست می‌دهد

به گزارش یدکی‌رسانه، سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اذعان کرد: اگر عرضه ۵۰ هزار دستگاه خودرو که از این هفته شروع می‌شود ادامه یابد، قطعا شکاف قیمت کارخانه و بازار کاهش یافته و قیمت خودرو در بازار در مسیر نزول قرار می‌گیرد. در طرح یکپارچگی خودرو بیشترین تقاضا برای محصولات ایران‌خودرو می‌باشد چراکه اختلاف قیمت محصولات این کارخانه با قیمت آن‌ها در بازار نسبت به اختلاف قیمت سایر شرکت‌ها بسیار زیاد است. در ۵ اردیبهشت فرصت تغییر انتخاب برای متقاضایان باز خواهد شد تا کسانی که نوبت تحویل محصولشان سال آینده است بتوانند، انتخابشان را تغییر داده و در سال جاری خودروی مورد نظرشان را تحویل بگیرند.

سعید موتمنی اذعان کرد: قرار است در این هفته ۵۰ هزار دستگاه خودرو به متقاضیان طرح یکپارچه تحویل داده شود. اگر این روند تداوم یابد و خودروسازان عرضه را ادامه دهند قطعا قیمت خودرو در بازار در مسیر نزول قرار خواهد گرفت.

وی درباره طرح یکپارچه عرضه خودرو خاطر نشان شد: حدود ۹۰۰ هزار متقاضی در این طرح ثبت‌نام کردند. نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر متقاضی خرید خودرو از شرکت‌ ایران‌خودرو بودند. ۴۰ هزار نفر برای دریافت خودرو از سایپا، ثبت‌نام کردند. سایرین نیز، متقاضی خرید خودرو از دیگر شرکت‌های خودروسازی داخلی هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: تحویل خودروهای ثبت‌نام شده در طرح یکپارچگی خودرو از این هفته شروع می‌شود. قرار بر این است که در این هفته حدود ۵۰ هزار خودرو توسط خودروساز به غیر از تعهدات قبلی به مشتریان این طرح عرضه شود. طبق گفته‌ها، قرار است این میزان به طور هفتگی ادامه داشته باشد.

این فعال صنفی تاکید کرد: شرکت سایپا اعلام کرده که تمام چهل هزار خودرو متعهد شده را تا پایان مرداد به متقاضیان طرح یکپارچگی تحویل دهد. شرکت ایران‌خودرو نیز از ماه جاری عرضه را شروع خواهد کرد اما با توجه به اینکه حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو باید از سوی این تولیدکننده به مشتریان ارائه شود، برخی از خودروهای پرمتقاضی چون دنا، پژو پارس و پژو ۲۰۷ اتومات در سال ۱۴۰۳ تحویل داده می‌شود.

موتمنی یادآور شد: در پنج اردیبهشت ماه فرصتی دوباره در سامانه یکپارچه فراهم خواهد شد تا متقاضیانی که نوبت دریافت، دستگاه خودرویشان به سال آینده موکول شده بتوانند  انتخابشان را به سایر خودروهای موجود تغییر داده و محصول مورد نظرشان را در سال ۱۴۰۲ دریافت کنند. اکثرا متقاضیان خودروهایی که بسیار خواهان دارند، خواستار تغییر خودروی خود هستند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: فاصله قیمت کارخانه‌ای و بازار محصولات ایران‌خودرو بسیار زیاد است. در مورد خودروهای پژو اتومات ۲۰۷، دنا پلاس و پژو پارس این فاصله قیمت چند صد میلیون محاسبه شده است. این اختلاف قیمت باعث شده که در سامانه یکپارچگی خودرو، این سه محصول بیشترین تقاضا را داشته باشند. برای محصولات سایپا، اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیار زیاد نبوده به همین دلیل تقاضا برای خودروهای این شرکت نسبت به ایران‌خودرو کمتر است.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد