رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12609

قطعه‌سازان، اصلاح قرارداد، تحقق رشد تولید

به گزارش یدکی‌رسانه؛ در سال گذشته تولید خودرو به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید که از سال ۹۶ این رقم محقق نشده بود. برای سال جاری نیز برنامه‌ریز شده است که تولید خودرو به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه برسد. قطعا حمایت و تلاش قطعه‎‌سازان در تحقق این هدف بسیار تاثیرگذار است. رضا رضایی، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در خصوص وضعیت قطعه‌سازی گفت: متاسفانه قرارداد برخی از قطعه‌سازان هنوز اصلاح نشده است و همچنین با توجه به مطالباتمان که ۲۳ هزار میلیارد از آن معوق گشته، در شرایط تورم و افزایش نرخ ارز، بخش وسیعی از سرمایه‌ قطعه‌سازان در حال تحلیل رفتن است.

رضا رضایی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه سال ۱۴۰۱ به پایان رسیده و نزدیک به ۴۵ روز از سال جدید نیز می‌گذرد، همچنان قرارداد برخی از قطعه‌سازان توسط خودروسازان به‌روزرسانی نشده و آن دسته از قراردادها نیز که تعدیل گشته به طور مهندسی اصلاح نگشته است.

وی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم مصائب و مشکلات قطعه‌سازان را شرح دهم باید بگویم با وجود تورم رسمی که ۵۰ درصد اعلام شده، از قطعه‌سازان انتظار دارند که به سود ۲۰ درصد قانع باشند. علی‌رغم این مسئله که روش قیمت‌گذاری صحیح نیست اما قطعه‌سازان اصلاح و تعدیل را پذیرفته‌اند ولی امید دارند که قراردادها به‌روزرسانی شوند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی تورم و رکود اقتصاد را یادآور شد و گفت: برای اینکه چرخه صنعت و تولید در هر بخشی حرکت کند باید بین عوامل، تناسب وجود داشته باشد. تورم در سال گذشته ۴۰ درصد اعلام شد. اگر سود بنگاه اقتصادی یا کسب‌و‌کاری با تورم حرکت نکند و یا حتی به آن نزدیک هم نشود، محکوم به شکست و سقوط است.

رضایی رقم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان را خاطر نشان شد و افزود:  تا آخر سال گذشته مطالبات تعیین و تکلیف نشده قطعه‌سازان، ۵۵ هزار میلیارد بود که از این میزان، ۲۳ هزار میلیارد تومان معوق گشته است. با شرایط موجود و افزاش نرخ ارز، بخش وسیعی از سرمایه قطعه‌‎سازان در مسیر کاهش قرار دارد.

قطعه‌ساز مذکور یادآور شد: یکی از استراتژیک‌ترین صنایع در جهان صنعت خودرو می‌باشد. در تمام دنیا، کشورها در تلاش هستند که قیمت، کیفیت و امکانات استفاده شده در خودرو به طور رقابتی باشد و در جهت ارتقاء آن تلاش می‌کنند. کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا در شرایط بحرانی از صنعت خودرو حمایت ویژه‌ای به عمل می‌آورند چرا که ۶۰ الی ۷۰ صنعت دیگر به این صنعت وابسته است. کشورها به جهت حفظ صادرات و ارزآوری و رضایت جامعه، توجه ویژه‌ای را به صنعت مذکور دارند. انتظار می‌رود در ایران نیز این مسئله جدی تلقی شود.

وی در ادامه، اضافه کرد: در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود، فشار بسیار زیادی بر این صنعت تحمیل شد و انتقادات بسیاری را به این سمت حرکت داد. متاسفانه سیاست‌های اشتباه در ایجاد شرایط کنونی بی‌تاثیر نبوده است. این مسئه بدین معنا نیست که ما به‌روزنبودن خودروسازی کشور و اتلاف منابع و امکانانت و پایین بودن بهره‌وری و کارایی را انکار کنیم.

رضا رضایی، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در پایان بیان داشت: در دهه ۸۰ دوران طلایی را سپری کردیم و صنعت خودروسازی در ان دوره پیشرفت کرد. قطعه‌سازان در دهه مذکور از  توانایی رقابت با قطعه‌سازان برخوردار بودند. شرکتی مانند رنو در پی پیشرفت برخی قطعه‌سازان کشور به رده «تیر وان» (ابرقطعه‌سازان متخصص و متمرکز) بود و قرار بود با شراکت با شرکت رنو در شبکه جهانی تولید ال۹۰ مشارکت کنیم.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد