رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12493

قیمت روغن موتور تحت تاثیر میزان عرضه در بازار

به گزارش یدکی‌رسانه، علی‌رضا آمارمحمدی، کارشناس بازار روانکارها وضعیت بازار روغن‌موتور را شرح داده و بیان داشت: در اواخر سال گذشته در ابتدا موج کاهشی و بعد افزایشی قیمت‌ها را در بازار شاهد بودیم. کاهش عرضه توسط تولیدکنندگان اصلی، افزایش قیمت را در پی دارد. بازار روغن‌موتور در ابتدا و انتهای سال دچار بحران می‌شود. برای فروکش کردن التهابات بازار، تصمیمات اساسی باید گرفته شود. قیمت‌گذاری دستوری شیوه قابل قبولی نیست چرا که اقتصاد دستور را نمی‌پذیرد و در واقع چرخه عرضه و تقاضاست که تعادل بازار روغن‌موتور را حفظ می‌کند.

علیرضا آمارمحمدی گفت: بازار روانکارها تحت تاثیر چهار شرکت تولیدکننده روغن‌موتور می‌باشد. جو حاکم بر این بازار از استراتژیک این چهار شرکت بسیار تاثیرپذیر است.

وی ادامه داد: بخشی از نوسانات قیمت به نوع عملکرد چهار شرکت تولیدکننده روغن‌موتور بستگی دارد. در صورتی که توزیع روغن از سوی این شرکت‌ها کاهش یابد در مقابل قیمت این محصول در بازار افزایش می‌یابد.

این فعال در صنعت روغن‌موتور اظهار کرد: در اواخر سال ۱۴۰۱ با همت و تلاش وزارت صمت، سیر نزولی قیمت‌ها را شاهد بودیم اما این مسیر تا آخر سال ادامه نداشت و در دو ماه پایانی سال، قیمت‌ها تغییر مسیر داده و صعودی حرکت کردند البته دوباره موج نزولی قیمت‌ها به راه افتاده و شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم.

آمارمحمدی خاطر نشان شد: احتمالا در ماه‌های ابتدایی سال شاهد کاهش عرضه نخواهیم بود چرا که روش خرید سنتی همچنان ادامه دارد. برخی واحدها برای مصرف در ایام نوروز روغن‌موتور را تهیه کرد و در انبار نگه می‌دارند.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که هرگونه کمبود در بازار، تاثیراتش را در ماه‌های آینده نشان می‌دهد. این امر باید توسط نهادهای مربوطه و صاحب‌نظر جدی تلقی گردد و برای جلوگیری از اختلال در فرآیند بازار، تدابیری اتخاذ شده و تصمیمات بنیادین اجرا شود.

علی‌رضا آمارمحمدی تاکید کرد: متاسفانه همیشه در ماه‌های ابتدایی و انتهای سال، بازار روغن‌موتور دچار التهاب می‌شود. این هیجانات نیز ناشی از جوش‌ و‌ خروش بازار بوده و بیانگر افزایش مصرف است. مهار و کنترل این التهابات نیازمند تدبیر و تصمیمات اساسی می‌باشد.

علی‌رضا آمارمحمدی، کارشناس بازار روانکارها در پایان اذعان داشت: کاهش عرضه محصول و اعمال قیمت‌گذاری دستوری به عنوان یک راهکار خیلی منطقی نیست چرا که دستور در چارچوب اقتصاد جایگاهی ندارد. تنظیم بازار روغن‌موتور تنها از طریق چرخه عرضه و تقاضا امکان پذیر است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد