رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12480

قیمت لاستیک و روغن‌موتور باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود

به گزارش یدکی‌رسانه، شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توزیع‌کنندگان لاستیک و روغن‌موتور موظف هستند که قیمت‌ها را در پلتفرم‌های متصل به سامانه جامع تجارت ثبت کنند. در صورتی که هر یک از این محصولات بیش از نرخ مصوب، عرضه شود، مردم می‌توانند شکایت کنند.

شاه‌میرزایی اظهار کرد: سی بهمن سال گذشته قانون شفافیت فروشگاهی ابلاغ گشت. در حوزه لاستیک در اواخر سال گذشته این قانون عملیاتی شد اما در بخش روغن‌موتور به مرحله اجرا نرسید. از این هفته این قانون برای روغن‌موتور نیز اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از عید قیمت روغن‌موتور افزایش یافت درحالی که این افزایش قیمت، مصوب شده نبود و البته علتی هم برای رشد قیمت وجود نداشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: چهار پالایشگاه اصلی، روغن‌موتور مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند. نزدیک به بیست هزار خرده‌فروش نیز در این حوزه در حال فعالیت هستند. بین این دو گروه، عمده‌فروشان و نمایندگی‌ها وجود دارند که باید ساماندهی شوند. در صنعت تایر مشکلی از جهت تولید وجود ندارد چراکه ۷ تولیدکننده اصلی در این صنعت مشغول تولید تایر می‌باشند.

شاه‌میرزایی افزود: درسال ارزش بازار تایر صد هزار میلیارد و ارزش بازار روغن‌موتور چهل هزار میلیارد می‌باشد. اگر این محصولات بیش از نرخ مصوب شده، فروخته شوند؛ میزان اضافه، سهم دلالان می‌شود.

این مسئول حکومتی تاکید کرد: سامانه شفافیت فروشگاه‌ها از آذر ماه راه‌اندازی شد و طبق قانون در بخش عرضه نیز باید کالایی جون تایر در سامانه جامع تجارت ثبت شود. نزدیک به ۲۰۰ هزار حلقه تایر که در سامانه‌ها و پلتفرم‌های متصل به سامانه جامع تجارت ثبت نگشته بودند، کشف و طبق قانون ضبط شدند. از این هفته روغن‌موتور نیز در همین مسیر قرار خواهد گرفت و در صورت عدم ثبت در سامانه؛ محصول مذکور کشف و ضبط خواهد شد.

شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت  ادامه داد: خرده‌فروش‌ها موظف هستند قیمت‌ها را در پلتفرم‌های متصل به سامانه جامع تجارت ثبت کنند. در صورت گران‌فروشی، شهروندان شکایت کرده و بازرسان مربوطه تخلفات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی خاطر نشان شد: تولیدکنندگان نیز با نمایندگی‌های متصل به سامانه همکاری کنند. در صورتی که تولیدکنندگان و عمده‌فروشان در اجرای این طرح همکاری نکنند، با آنها برخورد خواهد شد. تا امروز زیر ۵ درصد نیاز بازار به پلتفرم‌های مربوطه متصل شده‌اند. سامانه طراحی شده است. تعزیزات نیز با کسانی که در اجرای طرح همکاری نمی‌کنند، برخورد خواهد کرد.

شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با پایان یافتن تعطیلات، لاستیک‌هایی که در پلتفرم‌های رسمی ثبت نگشتند را جمع‌آوری می‌کنیم. توزیع‌کنندگان نیز حق ندارند که با گران‌فروشی، سود غیراخلاقی کسب کنند. نرخ لاستیک تعیین شده و باید به طور تک نرخ در بازار عرضه شود.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد