رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12568

قیمت نهایی لوازم یدکی تابع عوامل تاثیرگذار/ اجرای مصرانه طرح شناسه‌کالا

به گزارش یدکی‌رسانه، درویشعلی حسن‌زاده، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در خصوص افزایش قیمت در بازار لوازم یدکی تصریح کرد: قیمت لوازم یدکی توسط واحدهای تولیدی براساس قیمت‌ تمام شده کالا به علاوه سود منطقی، مشخص می‌شود. چناچه عوامل موثر بر قیمت تمام شده مانند نرخ مواد اولیه یا دستمزدها و حتی نرخ ارز دچار نوسان شوند، قیمت نهایی کالا نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

درویشعلی حسن‌زاده در رابطه با افزایش قیمت لوازم‌یدکی در استان گلستان، اظهار کرد: این حوزه از اقلام و قطعات گسترده‌ای تشکیل شده است. با توجه به حجم گستردگی موجود، قیمت گذاری در این حوزه به صورت ارشادی، در قالب گروه سه و توسط واحدها انجام می‌گیرد. در این بخش از صنعت خودرو  قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی فرمول قیمت گذاری می‌باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته، طرحی در وزارت صمت آغاز شد. طبق این طرح، برای مدیریت میزان تولید، فروش و عرضه، واحدهای تولیدی موظف هستند که فاکتور فروش را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. به زودی، این طرح به مرحله نهایی خواهد رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان اذعان کرد: قیمت مواد اولیه در قیمت نهایی محصول تولیدی اثر دارد. طبیعتا نوسانات نرخ مواد اولیه، قیمت تمام شده محصول و در نتیجه قیمت نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شایان ذکر است که افزایش دستمزدها در ابتدای سال نیز بر قیمت نهایی اثر گذار است.

حسن‌زاده نقش مدیریت اقتصاد کلان را در این، فرآیند یاداور شد و تاکید کرد: واحدهای تولیدی نیز مشتاق افزایش قیمت نیستند و نوسانات قیمتی، وضعیت مورد علاقه آنها نیست چراکه در این حالت تقاضا کمتر شده و بازار دچار تحول منفی می‌شود. نوسانات و عدم تامین مالی باعث می‌شود که فروشندگان لوازم یدکی به طور هفتگی کالا سفارش دهند.

این فعال دولتی خاطرنشان شد: نوسانات نرخ ارز بر تغییرات قیمتی تاثیر دارد. بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در تولید قطعات خودرو مانند لاستیک، از خارج مرزها، وارد می‌شود بنابراین وضعیت واردات نیز بر نوسانات قیمت قطعات یدکی تاثیر گذار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: طرح شناسه کالا و درج کد رهگیری بر قطعات خودرو از سال گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز و پیگیری شده است. این طرح با هدف مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی مطرح شده تا تولیدکنندگان غیر قانونی از چرخه بازار حذف شوند.

درویشعلی حسن‌زاده افزود: این طرح در استان در حال پیگیری می‌باشد. در سال گذشته نزدیک به دو هزار و ۱۰۰ مورد بازرسی در سطح فروشگاه‌های لوازم یدکی استان ثبت شده است. ، تشکیل ۸۵ پرونده تخلفاتی که ارزشی معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال دارد، حاصل این نظارت‌ می‌باشد.  واحدهای تولیدی استان، شش عدد می‌باشد. واحدهای مذکور به صورت محدود در بخش تولید برخی از قطعات یدکی خودرو فعال هستند و یکی از واحدها د حوزه صادرات نیز، فعالیت می‌کند.

درویشعلی حسن‌زاده، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در پایان اذعان کرد: افزایش منابع تامین کالا، در نظر گیری سودهای مختلف و کیفیت‌های متعدد باعث می‌شود که در یک بازه زمانی مشخص قیمت لوازم یدکی در فروشگاه‌های متفاوت، مختلف باشد. این مسئله ناشی از تفاوت خرید مشتری و نحوه تامین محصول می‌باشد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد