رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12582

مشاغل خدماتی اتومبیل به حوزه فروش لوازم یدکی وارد نشوند!

به گزارش یدکی‌رسانه، عباس کریمیایی نائب رئیس اول اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و قطعات اتومبیل کرج در خصوص مشکلات صنف مذکور  بیان داشت: مشاغل خدماتی اتومبیل که در نظام مالیاتی در رتبه پایین‌تری نسبت به صنف ما قرار دارند به حوزه فروش لوازم یدکی وارد شده‌اند که این مسئله تخلف بوده و دایره مشتریان فعالان صنف لوازم یدکی را کوچکتر می‌کند. طرح شناسه کالا و کدرهگیری برای اجرای درست باید در ابتدا آسیب شناسی می‌شد تا به سرنوشت طرح شبنم دچار نشود. اگر این طرح برای حوزه تولیدکنندگان و واردکنندگان تدوین می‌گشت، مسیر اجرا را بهتر طی می‌کرد.

عباس کریمیایی از ورود سایر صنف‌های خودرویی به حوزه لوازم یدکی خبر داد و گفت: بر اساس ماده چهار قانون صنفی، طبیعت و ماهیت یک شغل باید یکی باشند. مشاغل فعال در حوزه خدمات اتومبیل مانند تعمیرکاران، مکانیکی، باطری‌سازی و سایر موارد این چنینی به حوزه فروش لوازم یدکی خودرو ورود پیدا کرده‌اند این مسئله تخلف بوده چرا که بر اساس قانون توزیع و فروش لوازم یدکی باید تحت نظارت اتحادیه لوازم یدکی خودرو صورت پذیرد. دخول این گروه از اصناف به صنف ما چالش‌برانگیز می‌باشد.

وی تاکید کرد: ممکن است هر نوع قطعه یدکی اعم از دست دوم، تقلبی و حتی کالای با اصالت توسط مشاغل خدماتی اتومبیل ارائه شود اما نکته امر اینجاست که وقتی مشتری از این گروه محصول مورد نظر را خریداری می‌کند علاوه بر اینکه خود او متضرر می‌شود، تخلف نیز بوده و نظم اقتصادی استان را نیز با اخلال مواجه می‌کند.

کریمیایی اذعان داشت: به جهت ایجاد شغل و بر اساس تبصره دو ماده ۳ قانون نظام صنفی، قانون‌گذار امکان دریافت دو جواز همگن را فراهم کرده است. در صورت دریافت جواز همگن، فرآیند فروش باید به طور علنی و مشخص جریان یابد تا اتحادیه بتواند نظارت مورد نظر را اعمال کند.

این فعال صنف لوازم یدکی در ادامه افزود: صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو  با درنظرگیری  بخشنامه‌ها نسبت به رعایت قانون دامپینگ و امتناع از زیرفروشی و رعایت قوانین عمده فروشی موظف می‌باشد. چارچوب فکر بدین صورت است که کالاهایی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند در گمرک کارشناسی شده و بعد ارجاع می‌گردد و اتحادیه نیز محصولات تقلبی و فیک را جمع‌آوری می‌کند. طبق قوانین اگر فروشنده‌ای با فروش کالای گارانتی دار باعث ضرر مصرف‌کننده شود، مسئله از طریق اتحادیه قابل پیگیری است.

وی اظهار کرد: صنف لوازم یدکی جزء صنوف اولیه در نظام مالیات می‌باشد. متاسفانه بیش از ۷۰۰ فروشنده از درامد کافی برخورددار نبوده و توانایی تامین هزینه مالیات را ندارند در این صورت ممکن است به نابهنجاری‌های اقتصادی روی آورند و به گران فروشی پرداخته یا کالای تقلبی ارائه کنند. بر خلاف صنف لوازم یدکی، مشاغل خدماتی اتومبیل در اشل‌پایین‌تر نظام مالیاتی قرار دارند اما با ورود به حوزه فروش لوازم یدکی نه تنها از فعالیت خود سود کسب می‌کنند بلکه دایره حرکت افراد شاغل در این صنف را نیز کوچک می‌کنند.

این فعال صنفی بزرگ‌ترین مشکل صنف فروش لوازم یدکی را شناسه کالا و کدرهگیری عنوان کرده و ادامه داد: انتظار داریم قبل اینکه به اجرای یک طرح اقدام کنیم در ابتدا به اسیب‌شناسی ایده بپردازیم. اکثریت فروشندگان صنف ما از دانش اینترنتی لازم بهره‌مند نبوده و با توجه به شرایط مالی اجاره مغازه و سرمایه موجود از بضاعت کافی برای استخدام نیرو متخصص برای اجرای طرح برخوردار نیستند. پیشنهاد دادیم به جای اینکه این طرح برای میلیون‌ها کسبه اجرا شود و ناهنجاری اقتصادی و اجتماعی را در سطوح پایین ایجاد کند، در بخش تولیدکننده و واردکننده پیگیری شده و کد از مبداء دریافت شود. اگر طرح‌های پیشنهادی قبل از اجرا اشکال‌یابی شوند با شکست مواجه نشده و مانند طرح شبنم ضرر و زیان به دنبال نخواهند داشت.

عباس کریمیایی در رابطه با صدور جواز کسب تصریح کرد: اداره پست به وسیله سایت طراحی شده برای واحد مسکونی جواز کسب صادر می‌کند. واحد مسکونی برای جواز کسب مناسب  نبوده و حتی یک بخش از فعالیت کمیسیون بازرسی اتحادیه، نظارت بر محل فعالیت بوده و مدیریت این مسئله که فعالیت در واحد تجاری و اداری پیگیری می‌شود چراکه واحد مسکونی دارای جواز کسب مورد مناسب نیست.

عباس کریمیایی نائب رئیس اول اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و قطعات اتومبیل کرج در پایان گفت: صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل با مشکلات فراوانی در بخش ساختاری، نرم‌افزاری، بیمه و تکالیف مالیاتی دست و پنجه نرم می‌کند. حل مشکلات به توجه مسئولین نیاز دارد البته شایان ذکر است که  ریاست محترم اماکن استان و تعزیرات تعامل قابل تقدیری در این خصوص ایجاد کرده‌اند اما امیدواریم با افزایش تعاملات مشکلات نیز حل گردد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد