رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12624

نقش عوامل متعدد در رشد قطعات تقلبی

به گزارش یدکی‌رسانه، سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران تاکید کرد: عوامل متعددی در رشد قطعات تقلبی در بازار وجود دارد که بخشی از آن از حیطه اختیارات اتحادیه خارج است. روند صعودی نرخ ارز، افزایش قیمت را در پی داشته که باعث می‌شود تقاضا به سمت قطعات ارزان تقلبی سوق داده شود. عدم تناسب جرم و مجازات و وجود واحدهای تجاری غیر مجاز در قالب واحدهای مسکونی از دیگر عوامل رشد قطعات تقلبی می‌‎باشد.

سید احمد حسینی اظهار داشت: سر منشاء مشکلات و چالش‌هایی که بازار لوازم یدکی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند از دایره مدیریت اتحادیه خارج است. قطعا برای اینکه اقدامات و تدبیرها حاصلی مثبت به همراه داشته باشد باید فکری بری رفع موانع، شود. پلی که مردم را به نهادهای بالادستی و نظارتی متصل می‌‌‌کند، اتحادیه است.

وی در ادامه در خصوص مشکلات بازار گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین چالش مصرف‌کنندگان، افزایش غیر منطقی قیمت قطعات یدکی می‌باشد. این افسارگسیختگی قیمت‌ها ناشی از رشد نرخ ارز است. به دنبال روند صعودی نرخ ارز، قیمت لوازم یدکی نیز افزایش می‌یابد که باعث می‌شود قدرت خرید مردم کاهش یابد و تقاضا در بازار در مسیر نزولی قرار گیرد. این مسئله تقاضا را به سمت کالاهای ارزان قیمت و سوق داده و بستری را برای جولان قطعات تقلبی و بی کیفیت فراهم می‌کند.

این مسئول صنفی دیگر عوامل رشد قطعات تقلبی را عنوان کرده و خاطر نشان شد: متاسفانه جرم و مجازات‌ها در نقل علائم تجاری از تناسب برخورددار نیستند. در حوزه لوازم یدکی، حداکثر جریمه لحاظ شده پنج میلیون تومان است که در این حالت سودجویان با خیالی راحت به فعالیت غیر قانونی خود ادامه می‌دهند. بارها این مسئله را به قوای سه گانه متذکر شده‌ایم اما پاسخی دریافت نکردیم.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران تصریح کرد: رواج فعالیت‌های تجاری غیر مجاز در واحدهای مسکونی در منطقه ۱۲ شهرداری تهران از دیگر عوامل رشد تولید قطعات تقلبی می‌باشد. اتحادیه هیچ‌گونه قدرتی برای نظارت و کنترل این واحدهای را دارا نبوده و به همین جهت از نیروی انتظامی و پلیس اماکن خواستار ورود به این واحدها شدیم که متاسفانه به گفته نهادهای مدیریتی، به علت مسکونی بودن واحدها، حق ورود وجود ندارد. با علی‌رغم اینکه با چندین سازمان دولتی مکاتباتی داشتیم، پاسخی دریافت نکردیم. این مسئله در ستاد ویژه لوازم یدکی سازمان صنعت، معدن و تجارت مطرح شد. نتیجه این بود که دستوری مبنی بر تشکیل کارگروهی داده شد که به مناطق شناسایی شده مراجعه، به واحدهای تولیدکننده غیرمجاز و فاقد پروانه، درشناسه دار شدن اخطار داده و با واحدهای توزیع‌کننده قطعات تقلبی نیز برخورد کند.

حسینی یادآور شد: در خصوص حذف تولیدکنندگان زیرپله‌ای، اتحادیه پیگیر شناسه‌دار شدن تولیدکنندگان بوده و به صورت جدی این مسئله را مدیریت کرده است. خوشبختانه تا به اینجا ساماندهی‌های لازم صورت گرفته و پروانه‌های کسب برای تولیدکنندگان صادر گردیده.

وی در ادامه خبر از اعطای زمین با قیمت مصوب دولتی به تولیدکنندگان در شهرک صنعتی قرچک ورامین داد. به گفته وی مسئله مذکور در پی امضاء تفاهم‌نامه فی مابین با شرکت شهرک‌های صنعتی رقم خواهد خورد.

این فعال صنف تولید و فروش لوازم یدکی اذعان داشت: اتحادیه به طور دوره‌ای به بازرسی پرداخته و برای حذف قطعات تقلبی تمام تلاش خود را به کار گرفته است. کمیسیون بازرسی و بازرسان اتحادیه به طور مستمر، شکایات شهروندان را در سطح شهر تهران پیگیری کرده و روابط عمومی اتحادیه نیز به طور تمام وقت پذیرای گزارشات و انتقادات و شکایات شهروندان می‌باشد.

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در پایان بیان کرد: طرح شناسه دار کردن کالا با وجود تمام نواقصی که دارد، طرح قابل قبولی بوده و می‌تواند به کاهش قطعات تقلبی در بازار کمک کند اما مشکل اصلی در شکل اجرای طرح می‌باشد. هدف از تدوین این طرح، ساماندهی بازار لوازم یدکی است اما شیوه اجرا به گونه‌ایست که این هدف محقق نخواهد شد چرا که در برخی موارد حتی بستری برای سودجویی افراد را ایجاد می‌کند. این مسئله مکررا به وزارت صمت ابلاغ شده است اما هنوز تغییری را شاهد نبودیم.  یکی از پیش نیازهای این طرح که به اجرای بهتر ان نیز کمک می‌کند، شناسه دار کردن تولیدکنندگان می‌باشد. این مسئله در برخی موارد هنوز اجرا نشده اما امیدواریم به مرحله اجرا برسد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد