رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12570

واردات و عرضه خودرو مشکل‌گشای بازار

به گزارش یدکی‌رسانه، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: متاسفانه در چند سال اخیر واردات خودرو ممنوع و عرضه محدود شده است. این مسئله باعث شده که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل گردد و افزایش قیمت خودرو را در بازه زمانی چند ساله ایجاد کرده است. عرضه هفتگی ۵۰ هزار دستگاه خودرو و همچنین واردات خودروهای دست دوم و نو می‌تواند آشفتگی بازار را از بین ببرد.

سعید موتمنی در رابطه با تامین بازار خودرو گفت: تنظیم بازار در حالت کلی بدین شکل است که نیاز بازار سنجیده شده و براساس آن کالا تولید یا وارد می‌شود. بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست اما متاسفانه این چرخه در بازار خودرو، اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: بازار تشنه خودرو می‌باشد. میزان تولید در سال‌های گذشته نتوانسته نیاز بازار را تامین کند. در حال حاضر باید نیاز بازار را با تولید و عرضه یا واردات بیش از یک میلیون و هفتصد خودرو، تامین کنیم.

موتمنی در خصوص اسقاط خودو اذعان کرد: عمر خودرو در کشورهای دیگر بین شش تا ده سال می‌باشد اما در کشور ما خودروهایی با عمر سی ساله در حال حرکت هستند. این نشان می‌دهد که خودرو در کشور ما به یک کالای سرما‌یه‌ای تبدیل شده است. در واقع مردم چون توان خرید خودرو نو را ندارند از خودروهای فرسوده و با سن بالا استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در رابطه با عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو خاظر نشان شد: باید برنامه تولید و واردات بر اساس نیاز بازار، تنظیم شود. در سال ۱۳۹۶ و ابتدای سال ۱۳۹۷ شکاف قیمت کارخانه و بازار چندان زیاد نبود و به دو الی سه درصد اکتفا می‌کرد حتی برخی خودروها مانند ال۹۰ در شرکت با قیمت ۴۹ میلیون تومان و در بازار با قیمت ۴۷ میلیون تومان عرضه می‌شد. سمند با قیمت ۳۰ میلیون و پانصد، در بازار با نرخ ۲۹ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. در آن زمان واردات آزاد بود و همچنین کارخانه بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه تولید می‌کرد. در آن دوره نیاز بازار تامین می‌شد.

سعید موتمی افزود: فروشندگان در سایت‌های آگهی دهنده، خودروی خود را با توجه به شرایط روز  قیمت‌ گذاری، به فروش می‌گذارند. برای عرضه هزار دستگاه خودرو، میلیون‌ها نفر ثبت‌نام کردند. بخش وسیعی از این افراد به دلیل شکاف قیمت کاخانه تا بازار به این سمت روی آوردند تا با خرید و فروش خودرو از سود ان بهره‌مند شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای وضعیت این چنینی را ایجاد کرده است. نیاز بازار تامین نشده و اکنون به دنبال مقصر افزایش قیمت در بازار خودرو هستیم. باید در ابتدا نیاز بازار را تامین کنیم و انگاه بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

این فعال صنفی خاطر نشان شد: زمانی که توانایی تولید نداریم باید به واردات رو بیاوریم و از طریق واردات نیاز بازار را تامین کنیم تا مصرف‌کننده پول اضافه‌ای را برای خرید کالا پرداخت نکند. متاسفانه قیمت جهانی خودرو با قیمت آن در کشور ما بسیار تفاوت دارد. خودرو چینی تیگو۸ پرومکس در دنیا کمتر از هزار دلار قیمت دارد و در هیچ جا بیش از هزار دلار برای این نوع خودرو پرداخت نمی‌شود اما همین خودرو در کشور ما با محاسبه دلار آزاد با قیمت  ۸۰ هزار دلار عرضه می‌شود. در چند وقت اخیر این خودرو با قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد اما در این چند روز گذشته با قیمت سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی در رابطه با واردات خودروهای کارکرده نیز گفت: قطعا واردات خودروهای کارکرده نیز تاثیر مثبتی به همراه خواهد داشت. این واردات خلاء موجود را رفع کرده و باعث می‌شود قیمت خودروهای وارداتی که صعود یافته، نزول پیدا کند و همچنین خودروهای داخلی که میلیاردی قیمت دارند با ورود خودروهای دست دوم برندهای معتبر، ریزش قیمت پیدا می‌کنند. در این حالت است که تعادل به بازار باز می‌گردد.

سعید موتمنی تصریح کرد: وادات حق انتخاب را به مشتری بر می‌گرداند و او را از مسیر انتخاب جبری خارج می‌کند. در چند سال اخیر، نه تنها با محدودیت عرضه دست و پنجه نرم می‌کردیم بلکه با افت کیفیت نیز مواجه بودیم. اگر به آمار تصادفات و نظر پلیس درباره مشکلات خودروها در حوادث توجه کنیم متوجه افت کیفیت تولیدات می‌شویم. مسیر واردات خودروهای دست دوم باید هرچه زودتر باز شود زیرا برندهای معتبر نه تنها از نظر کیفی مطلوب هستند بلکه از نظر مصرف سوخت نیز بسیار به صرفه‌تر می‌باشند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در پایان بیان داشت:  در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ خودروی ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۳۳ میلیون تومان در کارخانه و با قیمت ۳۴ میلیون و پانصد در بازار فاکتور می‌شد و یا خودروی لوکس بی ام و ۴x به مبلغ ۴۷۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گرفت اما خودروی مذکور امروزه ۱۵ میلیارد تومان قیمت دارد. ممنوعیت واردات و محدودیت عرضه نه تنها باعث تفاوت قیمت در این بازه زمانی کوتاه شده است بلکه خودرو را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده و با افزایش قیمت خودرو، دارندگان این کالا، خودرو را قیمت گذاری کرده و می‌فروشند.  چنانچه قول وزارت صمت در خصوص عرضه هفتگی ۵۰ هزار خودرو عملی شود و همچنین واردات خودرو نو و دست دوم آزاد گردد، بازار خودرو به وضعیت ثبات می‌رسد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد