رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12490

پمپ‌روغن پیشرانه TU۵P به تولید داخل رسید

به گزارش یدکی‌رسانه، پمپ‌روغن پیشرانه TU۵P توسط تولیدکنندگان داخلی، به تولید انبوه رسید. این پیشرانه با تلاش و کوشش محققان ایرانی با استفاده از دانش فنی داخلی و نمونه‌گیری از الگوهای خارجی موجود برای رشد جریان روغن‌کاری قطعات و اجزای پیشرانه TU۵P و همچنین افزایش میزان بهره‌وری آن، تولید شده است.

پمپ‌روغن (Oil Pump) به عنوان اصلی‌ترین رکن اجزای سیستم روغن‌کاری پیشرانه خودرو، دارای دو نوع ثابت و متغیر است. این قطعه در محفظه کارتل موتور قرار دارد. سازوکار این قطعه به این صورت است که برای جمع‌آوری آلودگی ‌و ‌غبار،پیش گیری از خوردگی و ساییدگی قطعات، روغن‌کاری قطعات متحرک پیشرانه و جذب مقداری از گرمای تولیدشده آن، ابتدا روغن را از محفظه کارتل دریافت کرده و بعد به سایر قسمت‌های پیشرانه منتقل می‌کند.

شرکت ساپکو به همراه شرکت اطلس‌ پمپ سپاهان به‌عنوان سازنده اصلی مجموعه پمپ‌روغن محصولات کارخانه خودروسازی ایران‌خودرو با تحقیق و تلاش مستمر در یک سال گذشته توانستند پمپ روغن‌موتور دورمتغیر را داخلی سازی کرده و به تولید انبوه برساند. این قطعه با استفاده از دانش فنی داخلی و همچنین الگوگیری از نمونه‌های خارجی موجود و با تحلیل و بررسی و تحقیق برای استفاده در پیشرانه TU۵P با ظرفیت حداقل تولید ۴۰۰ قطعه در روز، ساخته شده است.

پمپ دور‌متغیر نسبت به پمپ دورثابت مزایایی دارد. این پیشرانه نرخ جریان روانکاری در شرایط متفاوت، بسته به سرعت، دما و وضعیت بار پیشرانه مانند مدت زمان استارت اتومبیل که پیشرانه سرد و خاموش بوده، افزایش داده و پمپ دورمتغیر عملکرد بهتری نسبت به پمپ دورثابت دارد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد