رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12616

۶۰۰ میلیون کدرهگیری در بخش لوازم یدکی صادر شد.

به گزارش یدکی‌رسانه، حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اجرای طرح شناسه کالا و کد رهگیری گفت: قطعه‌سازان  در اجرای طرح شناسه کالا و کد رهگیری تعامل بسیار خوبی داشته‌ و شرکت‌های بزرگ تولید لوازم یدکی از این طرح استقبال کرده‌اند. بیشترین چالش در خصوص وجود کالاهای قدیمی واحدهای صنفی فروش ایجاد شد که وزارت صمت تدابیری در این زمینه به کار گرفت. با وجود تمام چالش‌ها و مشکلات، تاکنون نزدیک به ۶۰۰ میلیون کدرهگیری در حوزه لوازم یدکی صادر شده و شهروندان برای اصالت سنجی کد می‌توانند به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند و یا از طریق شماره #۷۷۷۷*۴* از اعتبار کالا مطمئن گردند.

حمید محله‌ای در خصوص آخرین اخبار اجرای طرح شناسه کالا و کد رهگیری اذعان داشت: ۵۴ قلم از گروه لوازم یدکی کالا مشمول این طرح هستند که  برای  تعدادی معادل  ۵۸۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۴۹۰ قلم از این گروه، کد رهگیری صادر شده است.

وی در ادامه راه‌های اطمینان شهروندان از اعتبار شناسه درج شده بر روی کالا را تشریح کرد و اضافه کرد: شهروندان برای اعتبار سنجی کد درج شده به سایت سامانه جامع تجارت مراجعه کنند و همچنین با شماره‌گیری  #۷۷۷۷*۴* از اصالت کد مندرج بر کالا اطمینان حاصل کنند.

این مقام مسئول  خاطر نشان شد: گام بعدی در برنامه شفاف‌سازی زنجیره توزیع کالا، الزام گارانتی می‌باشد. در حوزه باتری و لاستیک خودرو، مسئله گارانتی پیگیری می‌شود و هدف این است که سایر اقلام مصرفی لوازم یدیکی نیز مشمول گارانتی شوند.

محله‌ای طرح شناسه کالا را اثرگذار خواند و گفت: در حال حاضر برآورد دقیقی از وجود کالاهای قاچاق پس اجرای طرح شناسه کالا در دسترس ندارم اما قطعا اجرای این طرح، کالاهای قاچاق را در بازار کاهش داده است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان لوازم یدکی و مخصوصا شرکت‌های بزرگ فعال در این صنعت از اجرای طرح شناسه کالا استقبال کردند چراکه اجرای طرح در نهایت به نفع تولیدکنندگان بزرگ و معروف می‌باشد. طرح شناسه کالا علاوه بر اینکه برای سودجویان غیرقانونی مانع تلقی می‌شود، نقش تولیدکنندگان زیر پله‌ای را نیز کمرنگ‌تر می‌کند.

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت تصریح کرد: نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم تمامی قطعه‌سازان در مرحله اجرایی طرح ورود پیدا کردند یا خیر چرا که ابتدا باید منظور از همه قطعه‌سازان مشخص شود. برخی از قطعه‌سازانی که جواز بهره برداری را دریافت کرده‌اند، فعال نیستند و یا بخش دیگری از گروه قطعه‌سازان که فعال هستند می‌گویند تولید در جریان نیست.  در زمینه حل این مسئله، استعلام‌های نافرجام و بدون پاسخی از طریق دفتر تخصصی صنایع خودرویی وزارت صمت گرفته شده است.

محله‌ای یادآور شد:  در حال حاضر تمام قطعه‌سازان بزرگ برای محصولاتشان کد شناسه و کد رهگیری را دریافت و به مرحله اجرایی طرح وارد شده‌اند.

حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان در خصوص مشکلات و چالش‌های طرح شناسه کالا و کد رهگیری افزود: قطعه‌سازان همکاری بسیار خوبی را در اجرای این طرح داشته‌اند اما برخلاف این گروه، در سطح عرضه با چالش مواجه بودیم و پیشروی طرح مقداری با مشکل برخورد کرد. برای مثال برخی از واحدهای صنفی فعال در فروش لوازم یدکی با بهانه‌ای همچون وجود کالاهای قدیمی از ورود و اجرای طرح سرباز کردند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص حل این مشکل، بستری را فراهم کرد تا تمامی فروشندگان لوازم یدکی برای محصولات قدیمی تولیدی و وارداتی خود؛ از طریق ثبت در سامانه جامع تجارت، کد شناسه دریافت کنند و دیگر بهانه‌ای برای عدم اجرای طرح وجود نداشته باشد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد