رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=10346

منطقه آزاد چابهار؛ تنفس گاه کشور یا بندر راهبردی ایران

مصوبه ای برای ارائه تخفیف به تجار و توسعه مناطق آزاد
در سال ۱۳۸۲ هیئت دولت برای ورود کالا از طریق مناطق آزاد ۱۵ درصد تخفیف در نظر گرفت.
علی رجبی مشاور مدیرعامل و مدیر امور بازرگانی منطقه آزاد چابهارضمن اعلام این مطلب گفت: امکانات بارگیری کشتی‌های پهن‌پیکر در اسکله چابهار و وجود جرثقیل سنگین برای بارگیری و تخلیه کشتی‌های کانتینربر و معافیت مناطق آزاد از انواع مالیات‌ها و ارزش‌های افزوده، معافیت ۲ ماهه از انبارداری موارد هستند که می تواند برای تجار جذابیت ایجاد کند اما علاوه براین‌ها ترخیص کالا از این منطقه حداقل ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر خواهد بود.
وی افزودشرکت‌های‌ایران خودرو، سایپا، شرکت طبیعت زیرمجموعه شرکت میهن و برنج محسن و بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت موادغذایی و دارویی در حاضر در منطقه آزاد چابهار فعال هستند.
مقابله‌با تحریم‌ها
رجبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امکان ورود کالا به بندر چابهار با نام اتباع بیگانه و تعویض مدارک‌در بندر به‌نام بازرگانان داخلی وجود دارد که با توجه به تحریم‌ها فرصت خوبی است. همچنین امکان پرداخت عوارض با ضمانتنامه بانکی و عدم ثبت سفارش برای کالاهایی که با نام اتباع بیگانه وارد می‌شود وجود دارد.
فرآیندعملیات تابع دستورالعمل گمرک یا بازارچه های مرزی؟
نادر روان دبیر کمیسیون اقتصادی اتحادیه با طرح سوال خواستار توضیحات شدکه رجبی اعلام کرد: فرآیندها در منطقه آزادتابع شرایط گمرک جمهوری اسلامی است.
‌اما امکان ورود کالاهای محدود در حد یک کانتینر به صورت کالای همراه مسافر و ترخیص طبق قوانین بازارچه‌های مرزی نیزامکان‌پذیراست.
امکان ایجاد سوله و فرآوری کالاهای وارداتی
رجبی در پاسخ سوال وحید کازرانی در این خصوص گفت: امکان این‌گونه فعالیت‌ها باتوجه به قوانین جاری درحد مصوبات وجود داردو همین حالابسیاری از شرکت‌هامواد اولیه وارد می‌کنندوقسمتی ازآنرا واردکشور کرده و بقیه را درمناطق آزاد به‌فروش میرسانند.بیشترین فعالیت دراین بخش درقسمت مونتاژاست که شامل تخفیف درسودبازرگانی نیزمی‌گردد.
سرعت عملیات ترخیص کالا
بالاترین امتیازدر این منطقه سرعت و سهولت انجام امور اداری است که باعث شده شرکت‌ها مایل به‌همکاری بامنطقه چابهارباشند خطوط کشتیرانی آدمیرا،کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عروج امواج بلند و سیماتک
برای استفاده واردکنندگان از مبدأهای تحریمی به مقصد جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده‌اند در موضوع ریفاند و تخفیف برای ورود مواد اولیه و امکانات و فرآیندهای موجود در منطقه آزاد چابهار نیز بهزادی در جواب ملاکی رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه گفت: بنادری‌از هند روزانه کالا به مقصدایران حمل می‌کنند و توضیحاتی در مورد مشکلات حمل وامکان تعدیل مشکلات وتسهیل حمل کالا ازمقاصد چین وهند به سمت بنادر ایرانی دادند.
در پایان مقرر شد بازدیدی از امکانات و منابع منطقه آزاد توسط اعضای کمیسیون اقتصادی و هیئت مدیره اتحادیه با هماهنگی مدیران‌منطقه آزاد چابهار صورت پذیرد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد